Kontakt
Przedszkole Publiczne Nr 2 BAJKA z Oddziałem Integracyjnym w Mrągowie

Bratki

 

 

Nauczenia zdalne - propozycje

Zapraszamy do skorzystania

 


 

20.01.2022 r.

BRATKI-czwartek-20-01-2022.docx

 

BRATKI-piatek-21012022.docx

 

18.01.2022 r.

BRATKI-19012022-sroda.docx

 

NAUCZANIE ZDALNE_18012022-wtorek.docx

 

17.01.2022 r.

NAUCZANIE ZDALNE_17_01_2022.docx

 


 

06.12.2021 r.

 

"Kim był św. Mikołaj" - zajęcia dydaktyczne. (P.p. III 8, IV 2, IV 3, IV 5, IV 6)

Św. Mikołaju był biskupem Miry, znajdującej się na terenie dzisiejszej Turcji. Tam też się urodził w III wieku naszej ery, czyli bardzo dawno temu. Był znany ze swojego miłosiernego podejścia do ludzi i z ogromnej pobożności. Nikomu nie żałował dobrych uczynków, ale także swoich dóbr materialnych, które otrzymał w spadku po rodzicach. Historia ukazuje go jako człowieka przepełnionego dobrocią i współczuciem dla biednych, chorych i potrzebujących. Św. Mikołaj jest patronem dzieci i ubogich.

  • Z czym kojarzy Ci się św. Mikołaj?
  • Jak on dzisiaj wygląda?

Nie wszędzie św. Mikołaj ma swoje święto 6 grudnia. W niektórych krajach  np. w Rosji dzieci oczekują wizyty Dziadka Mroza. Przychodzi on wraz z nadejściem Nowego Roku i w odróżnieniu od znanego nam obrazu Mikołaja, przechadza się on w długim płaszczu koloru srebra, błękitu lub czerwieni, na głowie ma futrzaną czapkę. Co ciekawe prezenty pomaga mu rozdawać dzieciom jego wnuczka Śnieżynka, a on sam ma żonę, określaną mianem Starucha Zima. We Włoszech odpowiednikiem Mikołaja jest Befana. To postać kobiety, a dokładnie wiedźmy, która odziana w stare, poszarpane ubrania, lata na miotle i wchodząc do domów przez kominy zostawia dzieciom prezenty.

  

        Dziadek Mróz                                                     Befana

 

Odpowiedz na pytania:

  • Kim był św. Mikołaj?
  • Jaki był św. Mikołaj?
  • Czyim patronem był św. Mikołaj?
  • Kto rozdaje prezenty w Rosji, a kto we Włoszech?

 

Ułóż zdania z wyrazami:

broda, prezent, listy, komin, rózga, śnieg, renifery, sanie

Ile słów słyszysz w zdaniu?

  • Mikołaj ma długą, siwą brodę.
  • Święty Mikołaj ma worek pełen prezentów.
  • Renifery ciągną zaprzęg Mikołaja.
  • Sanie suną szybko po śniegu.

 

2. "Mikołaj"- praca plastyczna (P.p. I 2, I 9, IV 8)

Pomoce: rolka po papierze, ewentualnie zwinięty w rulon sztywny papier, czerwona kartka, wydrukowany lub przerysowany szablon, wata, nożyczki, klej

 

Wytnij i pokoloruj elementy szablonu:

 

szablon-mikolaja(1).doc

 

Wykonaj św. Mikołaja wg poniższej instrukcji:

 

3."Dobre uczynki"- burza mózgów ( II 9, III 5, IV 2)

Warto być dobrym dla innych, pomagać mamie i tacie, rodzeństwu, kolegom i koleżankom. Zastanów się, co dzisiaj zrobiłeś dobrego? Co jeszcze możesz dobrego zrobić? Może przyrządzisz wieczorem swojej rodzinie kolacje albo powycierasz kurze w mieszkaniu? Narysuj Mikołajowi, co dobrego zamierzasz dzisiaj zrobić.

 

Udanych mikołajek i do zobaczenia już jutro!

03.12.2021 r.

  1.  „Połóż prawą rękę na…”-  zabawa utrwalająca orientacje w schemacie ciała. (P.p. I 4, IV 7, IV 14)

Prosimy dziecko: Połóż prawą rękę na bioderku, kolanie, głowie…(Połóż lewą rękę na…). Stań na lewej nodze, dotknij lewego kolana itp.

Jeśli dziecko ma jeszcze trudności z rozróżnianiem stron lewa-prawa, przypominamy dziecku, którą ręką je, którą przybija piątkę itp.

 

„Boogie woogie” – zabawa ruchowa utrwalająca stron lewa-prawa.

Zwracamy uwagę, czy dziecko poprawnie tańczy.

 

 

Wykonaj kartę pracy „Supersmyki cz.2” na stronie 30 - 31.

 

  1. „Gdzie są sanie? – karta pracy. (P.p. IV 14, IV 15)

Pomóż Mikołajowi dojść do sań. W którą stronę idzie Mikołaj?

 

 

  1. „Mikołajkowe niespodzianki” – kodowanie. (P.p. IV 4, IV 12, IV 15)

 

*Czy chciałbyś nauczyć się rysować renifera? Poniżej przesyłam instrukcję jak go narysować. (P. p. IV 8)

 

Udanej zabawy!

 

02.12.2021 r.

 

1.„Górnik”- rozmowa w oparciu o film edukacyjny EduKredki - Dzień Górnika 4 grudnia

 

Obejrzyj film

 

Co to jest Barbórka? W jaki sposób jest świętowana?

Dlaczego św. Barbara jest patronką górników?

Jak wygląda odświętny strój górnika?

Na czym polega praca górnika?

Skąd wziął się w ziemi węgiel?

 

Wykonaj kartę pracy „Supersmyki cz.2” na stronie 29.

 

2. "Górnik w kopalni"- historyjka obrazkowa

Opowiedz historyjkę obrazkową. Policz słowa w zdaniach.

 

 

 

3. „Wagoniki”- praca z kartą.

 

 

Czy zainteresowała Cię już praca górnika? Jeśli tak, to zapraszam do wykonania barbórkowych kart pracy.

 

 

 

01.12.2021 r.

1. "A Mikołaj pędzi" - nauka piosenki (P.p. IV 5, 7)

Niedługo zbliżają się mikołajki, dlatego warto nauczyć się piosenki dla św. Mikołaja.

 

Tekst
1. Już na płatkach śniegu przyfrunęły święta
Teraz wszystkie dzieci marzą tylko prezentach
Sanie Mikołaja dzwonią dzwoneczkami
Święty Mikołaju bądź już wreszcie tutaj z nami
 
Ref.
A Mikołaj pędzi a Mikołaj gna
Od domu do domu ciężką pracę ma
Jego piękną brodę pokrył srebrny lód
Gdyby tak biedaczek już odpocząć mógł
 
2. Święty Mikołaju my ci pomożemy
I wszystkie prezenty szybko dzieciom rozniesiemy
Potem pod choinką siądziesz razem z nami
Też swój prezent znajdziesz w pięknym koszu z paczuszkami
 
Ref.
A Mikołaj pędzi a Mikołaj gna
Od domu do domu ciężką pracę ma
Jego piękną brodę pokrył srebrny lód
Gdyby tak biedaczek już odpocząć mógł
 
  • Po wysłuchaniu piosenki, spróbuj odpowiedzieć na pytania:
- Co przyfrunęło na płatkach śniegu?
- O czym marzą wszystkie dzieci?
- Co dzwoni dzwoneczkami?
- W jaki sposób możemy pomóc Mikołajowi?
 
  • Podziel na sylaby słowa:
Mikołaj, dzwonek, lód, dom, prezent
Co słyszysz na początku tych słów? A co na końcu?
 
*Podziel te słowa na głoski.
 
Wykonujemy karty pracy "Spersmyki cz.2" na stronie 32.
 
2. "Ile mam kredek?" - zabawa matematyczna. (P.p. IV 15)
W tej zabawie możemy wykorzystać misia. Będziemy go uczyć liczyć. Pamiętajmy, że miś moze się mylić ;) Niech dziecko sprawdza poprawność wykonanego zadania.
Weź 3 kredki. Dołóż 2. Ile masz teraz kredek?
Weź 4 kredki. Dołóż 3. Ile masz kredek?
Weź 2 kredki. Dołóż 5. Ile masz teraz kredek?
Weź 6 kredek. Dołóż 1. Ile masz kredek?
 
Weź 5 kredek, zabierz 3. Ile teraz masz kredek?
Weź 7 kredek, zabierz 2. Ile teraz masz kredek?
Weź 6 kredek, zabierz 4. Ile teraz masz kredek?
 
Teraz niech dziecko utworzy zadania dla misia.
 
Dla utrwalenia poznanej wczoraj cyfry 7, proszę zrobić zadanie w "Zeszycie Supersmyka" na stronie:
36- 6 latki,
34- 5 latki.
 
3. "Śnieg"- zabawa sensoryczna (P.p. I 6, IV 1)
Większość Zuchów nie może wychodzić na podwórko, dlatego zrobimy sobie sensoryczny śnieg w domu. Do jego wykonania potrzebujemy:
-mąki ziemniaczanej
-wody (zamist wody można dodać niewielką ilość oleju, wtedy masa będzie przyjemnie skrzypiała niczym prawdziwy śnieg)
-miska
foremki
 
Warto zabezpieczyć podłogę dookoła miski workiem na śmieci. Do miski wsypujemy mąkę oraz w niewielkiej ilości wodę. Ten śnieg się nam na pewno nie roztopi. W otwartym pudełku wytrzyma kilka dni ( w wersji z olejem wytrzyma kilka tygodni). W miarę potrzeby moża dolać wody.
Udanej zabawy!
 
 
 

 

12.03.2021 r.

MALI STRAŻNICY PRZYRODY.docx

 

INSTUKCJA_MYCIA RAK.pdf

 

SEGREGUJEMY ODPADY.pdf

 

09.042021 r.

 

WIOSENNE DOBBLE.pdf

 

WIOSNA.docx

 

WIOSNA, ACH TO TY.odt

 

08.04.2021

MUZYCZNA_NIESPODZIANKA.docx

07.04.2021 r.

OZNAKI_WIOSNY.docx

 

29.03.2021r.

 

WIELKANOC_NAUCZANIE_ZDALNE.docx

 

 

Środa 28.10.2020

 

1. „A to kapelusz”- posłuchaj wiersza;  Hanny Ożogowskiej.
-czy można zbierać muchomory? Dlaczego?


- Miły muchomorku,
powiedzieć mi musisz,
gdzie kupiłeś taki
śliczny kapelusik?

- Moja wiewióreczko,
chętnie ci odpowiem:
ja go nie kupiłem,
wyrósł mi na głowie.

                                 

2.  Piosenka ; Biedronka i muchomor

 

https://www.youtube.com/watch?v=IMXHCmLDkZE

 

-Co wspólnego mają biedronka i muchomor?

-No właśnie - kropki i o kropkach jest ta piosenka.

 

3.Muchomerek-praca plastyczna, do wyboru.

 

   https://pl.pinterest.com/pin/472666923375623731/

 

 

4„ Jesienna cza cza cza”- zapraszam do słuchania ,tańczenia

 

 https://www.youtube.com/watch?v=eAP3QSWUr8s 

 

 

Czwartek 29.10.2020

 

1.. „Pada deszczyk”- zabawa paluszkowa.

Dziecko powtarza za rodzicem  rymowankę i próbują zilustrować ją, wykonując  odpowiednie ruchy, naśladując rodzica 

 

Dzieci: 

Deszczyk pada, deszczyk pada,                 stukają palcami o dywan,

parasolka się rozkłada.                             tworzą parasolkę z palca wskazującego i dłoni,

Chmurki małe się spotkały                        kreślą w powietrzu kształty chmur,

i cichutko rozmawiały.                              dłonie naśladują rozmowę,    

Deszczyk pada, mały, wielki,                    naśladują palcami padający deszcz,

W kałuże zamienia kropelki.                     Uderzają całymi dłoniami o dywan.

2.Porównaj obrazki, znajdź różnice.

https://pl.pinterest.com/pin/472033604687338146/ 

 

 

3.Entliczek-Pentliczek - Jan Brzechwa - Animowane Wierszyki Dla Dzieci

 

https://www.youtube.com/watch?v=WKIeWFvynwE

 

 

4.Robaczek-.Dokończ prace kredkami ,plasteliną itp. wg wzoru/rytmu.

 

https://pl.pinterest.com/pin/841047299150366380/
https://i.pinimg.com/564x/2e/92/65/2e92651d6df93d2fac5a5c1f5025f6c1.jpg

 

5.Na Straganie - Jan Brzechwa - Animowane Wierszyki Dla Dzieci

https://youtu.be/2t-cslxPlV8

 

 

 

Piątek  30.10.2020

 

1.. ,Co zrobię z kasztanami?- posłuchaj wiersza i powiedz co można zrobić z kasztanów”  Hanna Zdzitowiecka

Z tych trzech będą grzybki.
Ładnie je wygładzę,
w kępkę mchu zieloną,
jak w lesie posadzę.

Nad czwartym kasztankiem
potrudzę się chwilę
i zrobię dla mamy
koszyczek do szpilek.

Piątemu dam rączki
i nóżki z patyka.
Będę miał zgrabnego
kasztanka-ludzika.

 

2.  Zabawy sensoryczne ; głaskanie , rozpoznawanie dotykiem przedmiotow, stopami , rękoma itp

 

3.Kasztanowe ludziki-wykonywanie figurek z kasztanów –propozycje.


https://pl.pinterest.com/pin/12807180176732799/

 

 

 

4. Kto jak skacze -wygibasy-zabawa taneczna z piosenką

 

https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ

 

Wtorek 27.10.2020r

 

1.”Zbieramy grzyby”- posłuchaj  piosenki , obejrzyj  filmik i powiedz  jakie grzyby można znaleźć w lesie.

https://www.youtube.com/watch?v=VZ7-ESbFoMQ

2.Pokoloruj według kodu.

 

 

https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/06/KolorowanieWedlugNumeruGrzyb.pdf

 

3.KOLOROWE LISTKI –piosenka

https://www.youtube.com/watch?v=--P8F6fK2bg

Słuchaj piosenki, tańcz i poruszaj się zgodnie z jej słowami.

 

 

 

 

NAUCZANIE ZDALNE

DRODZY RODZICE!

Czas, kiedy zamknięte są placówki oświatowe, to czas trudny, ale spróbujmy go dobrze wykorzystać. Dlatego przedstawiamy zestaw źródeł, z których możecie Państwo skorzystać podczas zabawy z dziećmi. Proszę pamiętać, że warto nieprzerwanie ćwiczyć samodzielność, umiejętności komunikacji, panowania nad emocjami – wiele z tych kompetencji kreuje nam codzienność. Nuda natomiast może być wspaniałym podłożem do kiełkowania kreatywności, umiejętności planowania własnych działań czy warsztatu pracy. Każda rozmowa – o pogodzie, o samopoczuciu, o przeczytanej książce to rozwijanie słownictwa, poczucia własnej wartości, poszerzanie wiedzy. Na stronie każdej grupy/zadania wychowawczo- dydaktyczne/ umieszczać będziemy również ciekawe zabawy, pomysły i karty pracy, które można wykorzystać w domu. Zachęcamy do zaglądania w nasze przedszkolne okienka grup. Na pewno pomogą one przetrwać ten trudny czas. Pozdrawiamy nasze przedszkolaki ! Życzymy dużo zdrówka !

Chętni rodzice mogą liczyć na pomoc logopedyczną po wcześniejszym kontakcie mailowym logopediabajka@o2.pl. Zapraszamy do kontaktu :)

 

 


 

TEMAT TYGODNIA: POŻEGNANIA NADSZEDŁ CZAS

 

Nadszedł czas pożegnania. To dla nas - nauczycielek starszych grup - szczególny czas, ponieważ większość z Was idzie do szkoły. To zakończenie roku szkolnego będzie jednak inne...

 

 

Zabawa_światlem.docx

 

Bezpieczne_wakacje.docx

 

Czas-na-wakacje.doc

 

Jeden-dwa-janek-ma-matma_piatek_19_06.doc

 

karty pracy:

 

                 https://megawrzuta.pl/filesgroup/7390e59f6d34a7eafa9bdbd64c1439ab.html

                 https://megawrzuta.pl/filesgroup/44d0aa7f76e75eb3e308325e91a012f0.html

 

 

Kulinarne_czwartek_18_06.docx

 

Muzyczne-pozegnanie-z-instrumentami-zajecia-umuzykalniajace_sroda_17.06.docx

 

Wodno_piaskowe_czary_mary_16_06.docx

 

Wakacje_poniedziałek_15_06.docx

 

TEMAT TYGODNIA: WAKACYJNE PODRÓŻE

 

Wakacyjne-podroze-zajecia-umuzykalniajace_sroda_10_06.docx

 

Papierowe_skladanki_wtorek_9_06.docx

 

Wakacje_poniedziałek_8_06.docx

 

TEMAT TYGODNIA: DZIECI ŚWIATA

 

Multisensorycznezabawymatematyczne_piatek_05.06.docx

 

Wszystkie-dzieci-nasze-sa_czwartek_04.06.doc

 

Osoby_niepełnosprawne_sa_wsrod_nas_sroda-03.06.docx

 

 Upominek-dla-kolegi_wtorek_02.06.docx

 

Dzien-dziecka_poniedziałek_01.06.docx

 

 

TEMAT TYGODNIA: ŚWIĘTO RODZICÓW

 

 

Rodzinne_zagadki i liczenie_piatek_29.05.docx

 

Drzewo_genealogiczne_czwartek_28.05.html

 

Jak-uczcic-dzien-matki_środa_27.05.doc

 

Kwiaty-dla-mamy_wtorek_26.05.docx

 

RODZINAponiedziałek25.05.docx

 

 

 

TEMAT TYGODNIA: LAPBOOK MATEMATYCZNY - PROJEKT EDUKACYJNY

 

– w tym tygodniu przedstawiamy Wam propozycje kart pracy i innych działań, które możecie wykorzystać przy tworzeniu lapbooka. Karty pracy i pomysły wydrukujcie, wypełnijcie, ozdóbcie według własnego uznania i twórzcie własne lapbooki.

 

Miłej zabawy!

 

PIĄTEK, 22.05.2020

 

Temat: Lapbookowe zbiory i kodowanie

 

1.

 

2. Wpisz w wyznaczone miejsca cyfrę odpowiadającą ilości elementów w zbiorach

 

3.

 

 

4.

 

 

5.

 

 

6.

 

 

 

CZWARTEK, 21.05.2020

Temat dnia: Kalendarzowo

Podstawa programowa ( I 7, III 8, 9; IV  4, 5, 7, 8, 12, 16, 18)

 

Przygotowałam dla Was kolejne elementy i zadania do wykorzystania przy tworzeniu matematycznego lapbooka.

  1.  Pory roku.
    Spróbujcie przyporządkować obrazki drzew w różnych porach roku  do odpowiedniego napisu.
     

 

 

2. Dopasuj charakterystyczne obrazki do danej pory roku. Pokoloruj je i włóż do odpowiedniej koperty.


 

 

  1.   Wzór ruchomego elementu do lapbooka : Pory roku - koło

Ruchomy element do lapbooka z przedstawieniem czterech pór roku z podziałem na miesiące. Wycięte elementy spinamy ze sobą pośrodku, dzięki czemu będzie można obracać mniejszym kółkiem, odsłaniając kolejne pory roku.

 

 

 

4.  Nazwy dni tygodnia   i  miesięcy.

Potrafisz wymienić wszystkie dni tygodnia w odpowiedniej kolejności? W celu utrwalenia wysłuchaj piosenki.

 

 

Czy wiesz, że rok ma dwanaście miesięcy. Potrafisz je wymienić.

 

 

5. Zagadki o porach roku, które można umieścić  w lapbooku. Przykłady

Zielona plama w barwne punkciki
a nad nią śpiew skowronka,
tam wyruszamy zbierać kwiaty
bo to jest właśnie …. (łąka).

Malowane, kraszone,
ozdabiają święcone, (pisanki)

Nadchodzi po zimie, znasz dobrze jej imię.
Kroczy w kwiatów pąkach i promieniach słonka (Wiosna)

Gdy imię Tola podzielisz na połowę
a potem przestawisz sylaby,
wnet uzyskasz czas laby (Lato)

Jesienią, jesienią w sadach się rumienią,
czerwone, krąglutkie, pomiędzy zielenią. (owoce)

Drzew latawce kolorowe, cicho lecą nam na głowę,
nim nadejdą deszcze, słoty, wyścielają dywan złoty. (liście)

Co to za Pani w złocie, czerwieni,
sady maluje, lasy przemieni,
a gdy odejdzie, gdzieś w obce kraje,
śnieżna zawieja po niej zostaje. (Jesień)

Trwają 2 miesiące, lubią je uczniowie
bo mogą odpocząć i stawać na głowie. (wakacje)

Zgadniesz treść zagadki,
gdy pomyślisz nieco:
Jakie srebrne gwiazdki,
zimą z nieba lecą (płatki śniegu).

Co to za woda, twarda jak kamień,
można na łyżwach ślizgać się na niej (lód)

Z mroźnego lasu przywieziona,
w srebrne bombki ustrojona,
a kiedy płomień świec zaświeci,
cieszy dorosłych, cieszy dzieci. (choinka)

Tutaj znajdziecie więcej materiałów i inspiracji do tworzenia lapbooka .

Powodzenia

https://www.twinkl.pl/search?term=pory%20roku

https://pl.pinterest.com/alicjafilipowic/miesi%C4%85ce-dni-tygodnia/

 

 

 

ŚRODA 20.05.2020

TEMAT DNIA: "ZEGARKOWO’’

(P.p. I 7, I 9, III 9, IV 1, IV 8, IV 9, IV 11, IV 15, IV 16)

 

  1. W tematykęzegarów wprowadzi was filmik pt.:,,Historia zegara‘’

 

  1. Kartoniki z cyframi  przyklejcie we właściwe miejsca tarczy zegara, odczytajcie nazwy godzin.

 

3.Cyferblaty zegarów znajdziecie tutaj:

 

https://zakreconamama.pl/1862/nauka-zegara-dla-przedszkolaka/

 

 

 

 

4.Sami również możecie zrobić zegar. A oto propozycje:

Zegar z zakrętek:

 

 

Zegar guzikowy:

 

Zegar z talerzyka:

 

5.Zabawy matematyczne z wykorzystaniem kart pracy (zegar oraz karty pracy umieszczamy w lapbooku):

 

 

 

 

 

  1. Na zakończenie coś dla relaksu! Zapraszamy na Bajkę o zegarze:

 

 

WTOREK, 19.05.2020

 

Temat dnia: Figurkowo

 

Zapraszam do obejrzenia filmu "Figurkowy lapbook" przygotowany przez panią Malwinę. Znajdziecie w nim sposoby wykorzystania kart znajdujących się pod filmikiem.

 

 

1. "Najłatwiejsze koperty na świecie"- zabawa plastyczna. W lapbooku warto swoje skarby pochować w kopertach:

 

 

2. "Loteryjka obrazkowa" - przygotowałam dla Was karty z figurami matematycznymi. Czy umiesz je nazwać?

 

 

3. "Sudoku"- gra rozwijająca logiczne myślenie oraz cierpliwość.

 

 

 

3. "Żelowa zabawka"- ta zabawa już nie jest związana z lapbookiem. Jej celem jest usprawnianie drobnych mięśni palców i dłoni oraz utrwalenie nazw figur geometrycznych. Ta zabawka jest również polisensoryczna, czyli w trakcie zabawy używamy wielu zmysłów: wzroku, słuchu, węchu, dotyku, propriocepcji.

Potrzebne pomoce: torebka strunowa, zel do włosów, łyżka, kolorowe cekiny, kolorowe taśmy klejące.

 

 

4. Tutaj znajdziecie więcej materiałów i inspiracji do lapbooka:

 

https://megawrzuta.pl/download/aaa37824e0040400887150d84d2cc7ca.html

https://megawrzuta.pl/download/fa7b2c69d141c69f97254efb7d997b5b.html

 

Udanej zabawy!

 

 

 

PONIEDZIAŁEK, 18.05.2020

 

I. CYFERKOWO

 

(Podstawa programowa: I.9, IV.1,8,9,11,1519)

 

1.Cyfry – w matematyczny lapbooku powinny znaleźć się cyfry, tutaj znajdziecie propozycje oraz w grafice na Google:

 

 

 

 

2. Znaki matematyczne, na pewno je znacie: +, -, =, <, >. Wykonajcie działania z wykorzystaniem tych znaków. Oto propozycje:

 

Wstaw <, >, =,

 

Wykonaj działania z użyciem znaków +, -, 

 

 

Jeszcze więcej działań: połącz chmurki z odpowiednią cyfrą, lub pokoloruj je na taki sam kolor.

 

 

Tutaj znajdziecie jeszcze więcej materiałów:

 

https://megawrzuta.pl/download/446842fd669f06f29fdc931d90ea9557.html

 

Nawlecz korale na odpowiednią igłę:

 

 

 

 

Pokoloruj odpowiednią liczbę jabłek:

 

 

Zadania, które wykonaliście możecie wyciąć, wkleić lub włożyć do koperty, zakładki czy kieszonki, tutaj macie wzory:   

 

https://megawrzuta.pl/download/22e493ae32dd819365648ee4c2480d0f.html

 

A tu przykłady matematycznych lapbooków:

 

 

 

 

 

Tutaj obejrzycie gotowe lapbooki:

 

 

 

Matematyczne karty pracy:

 

https://pl.pinterest.com/pin/230668812448242204/

 

 

 

 

 

PIĄTEK 15.05.2020

 

 

Temat: Łąkowa matematyka

 

1. Moja łąka- zabawa dramowa

(Podstawa programowa IV.1, IV.18, II.11 )

 

Rodzic mówi dzieciom tekst:

Usiądźcie na dywanie, zamknijcie oczy i wyobraźcie sobie, że siedzicie na majowej, ukwieconej łące. Wokół rośnie mnóstwo kwiatów –spróbujcie wyobrazić sobie ich zapach. Dookoła latają przeróżne owady, wydając ciche bzyczenie, usłyszcie też dźwięk tupotu ich skrzydełek...

 

Piękna ta moja łąka, lubię chodzić na moją łąkę, wiem, że lepiej nie zrywać kwiatów, niech rosną, niech pachną. Nie wolno zbierać biedronek, łapać motyli i żab bo będą bardzo nieszczęśliwe, to jest ich dom. Najlepiej patrzeć, obserwować, wdychać jej zapach. Posłuchać, co w trawie piszczy, cieszyć się pięknem łąki.

 

A teraz wstańmy, wyprostujmy plecy i pooddychajmy głęboko (nabieramy głęboki oddech noskiem potem pobrane powietrze należy wydmuchiwać ustami)

 

2. Działanie matematyczne- dzieci przyporządkowują motyle do kwiatów wg kolorów

(P.p.: IV.11, IV.12, IV.15 )

 

Pomoce: 4 kwiaty wycięte z papieru, 4 motyle, 10 pszczół, 7 biedronek, cyfry 1, 2, 3, 4,

Tutaj dostępne są pomoce: https://megawrzuta.pl/download/fb0ac29162d9d32e4bcaf969a7ff1992.html

UWAGA: jeśli nie macie możliwości wydrukować lub stworzyć owadów, użyjcie kolorowych klocków lub patyczków np. żółte klocki to pszczoły itd.

 

Dziecko koloruje kwiaty, każdy na inny kolor: 1 czerwony, 1 żółty, 1 niebieski, 1 zielony

Następnie koloruje motyle w takich samych kolorach jak kwiaty

 

Rodzic rozkłada na dywanie 4 pokolorowane kwiaty i czyta polecenia:

Na łąkę przyleciały motyle i zmęczone usiadły NA kwiatach, każdy usiadł NA kwiatku takiego koloru, jak on sam. Motylki przyniosły kwiatom numerki.

Ułóż cyfry na kwiatach od 1 do 4

Zapach kwiatów zwabił do nich pszczoły, (dzieci układają owady w odpowiednim miejscu, zgodnie z poleceniem rodzica)

- NAD pierwszym kwiatem latały – 3 pszczoły

- NAD drugim - 2 pszczoła,

- NAD trzecim - 4 pszczoła,

- NAD czwartym - 1 pszczoła
- Nad którym kwiatem lata najwięcej pszczół?

- Nad którym najmniej?

- Policz wszystkie pszczoły

 

Pod kwiatami schowały się biedronki:
- POD pierwszym- 1 biedronka

- POD drugim- 2 biedronki

- POD trzecim- 3 biedronki

- Policz wszystkie biedronki

- Spróbuj policzyć wszystkie owady

 

 

3. Praca z obrazkiem

 

 

 

 

 

4.  Zabawa paluszkowa- ćwiczenie orientacji przestrzennej, trenowanie nazw kierunków „prawo”, „lewo”, rozwijanie poczucia rytmu

(P. p. IV.14, I.5, III.8)

 

Zapraszam Was do zabawy z poniższym filmikiem:

 

 

 

Dziękuję Wam za dzisiejszą aktywność

 

CZWARTEK, 14,05.2020

 

Motyl – piękny mieszkaniec łąki – zajęcie plastyczne

Podstawa programowa ( I 7,8, II 11, III 8, IV 1, 8,18,19)

 

  1. Masaż na dobry humor

Żeby było nam wesoło – masujemy swoje czoło.
Raz i dwa, raz i dwa – każdy ładne czoło ma.
Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami.
Język w górę raz i dwa – ładny język każdy ma.
Tu jest głowa, a tu uszy – trzeba swoje uszy ruszyć.
Raz i dwa, raz i dwa – dwoje uszu każdy ma.
Powiedz: mama, tata, lala, i zaśpiewaj: la-la-la-la.
Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.
Pogłaszcz główkę ładną swoją i policzki, brodę, czoło.
Poszczyp lekko całą twarz i już dobry humor masz

 

  1. Opowieść ruchowa:  „Łąka”- zaproś do zabawy swoich bliskich.

 

Nastaje piękny wiosenny dzień. Słońce ciepłymi promieniami ogrzewa ziemię budząc przyrodę do życia. Wszyscy mieszkańcy łąki wykonują swoje prace. Mrówki budują mrowisko  

- maszeruj w rożnych kierunkach po swoim pokoju

Kiedy mrówki są zmęczone, wracają do mrowiska i odpoczywają.

- a teraz na czworakach wróć w wyznaczone przez rodzica miejsce, połóż się i przez chwilę pozostań w bezruchu

Pszczoły zbierają nektar, przenoszą pyłek fruwając z kwiatka na kwiatek

- wyciągnij ręce na boki i małymi krokami przemieszczaj się w dowolnych kierunkach po swoim pokoju naśladując głosy pszczół – bzzzz

Powiał wiatr. Kwiaty i trawa kołyszą się w różne strony

- zatrzymaj się, unieś ręce w górę, kołysz nimi nad głową równocześnie naśladując szum wiatru – szuszuszu

Nagle pojawiają się piękne motyle

-  maszeruj w miejscu, ręce wyciągnij na boki, wykonuj  powolne ruchy, unieś je w górę, następnie powoli opuszczaj (naśladuj ruchy skrzydeł motyla).

 

  1. Poznanie etapów rozwoju motyla

 

,, Jak z gąsienicy powstał piękny motyl” - rodzic czyta dziecku krótką bajeczkę o motylku

Podejdźcie dzieci do mnie na chwileczkę,
opowiem wam zaraz krótką bajeczkę.
O motylku kolorowym zaraz się dowiecie,
co się zastanawiał skąd się wziął na świecie?
A teraz słuchaj uważnie drogi kolego,
Bo wszystko zaczęło się dnia pewnego,
Gdy motyla mama jajeczka na listkach składała
I nikomu się zbliżyć do nich nie pozwalała.
Z tych małych jajeczek gąsienice się powykluwały,
I listki dookoła ciągle obgryzały,
Bo głodomory z nich były niebywałe
i zawsze brzuszki lubiły mieć napęczniałe.
Gdy urosły już odrobinę, to postanowiły odpocząć chwilę.
Znalazły pod gałązką zakątek mały,
gdzie dookoła kokonem się poowijały.
I tak w tym kokonie przez tygodni kilka,
siedziała sobie poczwarka motylka.
Aż w końcu kokon popękał wszędzie,
I zaraz z niego motylek będzie.
Wyszedł powoli, nóżki rozprostował,
Zaczął nagle latać, w powietrzu „szybował”
A potem kolorowe skrzydełka wystawił do słonka
Motylków zaraz będzie cała pełna łąka.
Czy teraz już kochane dzieci wiecie,
Skąd motylki borą się na tym świecie?

            Autor: Magdalena Tokarczyk, Olga Adamowicz

 

 

  1. Praca plastyczna ,,Motyl”

Zanim rozpoczniecie pracę, obejrzyjcie  - „Najpiękniejsze motyle świata”, może coś Was zainspiruje.

 https://www.youtube.com/watch?v=Za1djTAb4qs

 

A to nasze propozycje

Motyl z rolki po papierze toaletowym

 

 

Motyl odbijany z rączek

 

 

Możecie też sami narysować motyla, a jak go narysować? – obejrzyjcie filmik

 

 

Kiedy już wykonacie swojego motyla obejrzyjcie film „Narodziny Pazia Królowej – największego polskiego motyla”

 

 

Na koniec przypomnijcie sobie piosenkę o motylku, biedronce i trzmielu – po angielsku

 

 

Miłej zabawy, pozdrawiamy Was!

 

ŚRODA 13.05.2020

 

"Muzyczne zabawy na łące"

(P.p.I 4, I I5, I 7, I 8, II 1, II 4, II 6, III 9, IV 1, IV 2, IV 6, IV 7, IV 8, IV 19)

 

1. „Wesołe motylki” – improwizacja ruchowa do słuchanej muzyki. Weź do ręki apaszkę i poruszaj się niczym piękny motyl.

 

 

2. "Zabawy na łące"- zabawy muzyczno-ruchowe. Rozróżnianie dźwięków wysokich i niskich.

 

 
 
3. "Bzycząca zabawa" - osłuchanie się z piosenką Moniki Majewskiej.
 
 
"Bzycząca zabawa"

Na zielonej łące zabawa niebywała,

stonoga aż wypieków na buzi dostała.

Z chrabąszczem na trawie wywija piruety,

biedronka nie chce z żukiem zatańczyć niestety.

Bzyk-bzyk-bzyk, bzyk-bzyk-bzyk – biedronko moja miła,

bzyk-bzyk-bzyk, bzyk-bzyk-bzyk – z kim byś zatańczyła?

Na zielonej łące zabawa doskonała,

biedronka wnet do tańca pająka wybrała,

lecz biedak się speszył, splątały mu się nóżki,

przykleił się do sieci i uwolnił muszki.

Cyk-cyk-cyk, cyk-cyk-cyk – biedronko moja miła,

cyk-cyk-cyk, cyk-cyk-cyk – z kim będziesz tańczyła?

Na zielonej łące zabawa wyśmienita,

motylek z żukiem tańczy tango, choć już świta.

Tańczą osy, bąki, mróweczek nikt nie zliczy,

biedronka sama w kącie, swoje kropki liczy.

Psyt-psyt-psyt, psyt-psyt-psyt – biedronko moja miła,

psyt-psyt-psyt, psyt-psyt-psyt – zabawa się skończyła.

 
Odpowiedz na pytania do piosenki:
  • Co się działo na zielonej łące?
  • Dlaczego stonoga ma wypieki?
  • Z kim biedronka nie chciała tańczyć?
  • Kogo biedronka wybrała do tańca?
  • Co się stało z pająkiem?
  • Kto tańczył tango?
  • Jakie owady tańczyły jeszcze na łące?
  • Co robiła w kącie biedronka?

 

 
4. "Biedronki na łące" - włącz piosenkę "Bzycząca zabawa" i w rytm muzyki wyczaruj łąkę. Potrzebne będą: dwie zielone kredki, najlepiej w dwóch odcieniach, czerwona i czarna farba, patyczek higieniczny.
 

 

5. "Odgłosy łąki" - zrelaksuj się, zamknij oczy i posłuchaj odgłosów łąki.
 
 
 

6. Odgłosy na łące – zabawa dźwiękonaśladowcza. Naśladuj wyraźnie odgłosy z wiersza:

 

Na łąkę idą dzieci – tup, tup, tup.

Wysoko motyl leci – fru, fru, fru.

Pszczółka nektar zbiera – bzy, bzy, bzy.

Gąsienica listek zżera – mniam, mniam, mniam.

Pasikonik podskakuje żwawo – hop, hop, hop.

Biedronka wszystkim bije brawo – klap, klap, klap.

 

7. "Muzyka przyjaźni" - na koniec posłuchaj opowiadania Anny Bomby.????

 

 

Odpowiedz na pytania:

  • Co lubiła robić gąsienica Lili?
  • Dlaczego czuła się samotna?
  • O co poprosiła biedronki?
  • Dlaczego biedronki nie chciały się z nią bawić?
  • Jak się wtedy czuła?
  • Kogo jeszcze gąsieniczka poprosiła, aby został jej przyjacielem?
  • Jak zareagowała żabka na widok gąsienicy?
  • Co Lili zobaczyła w kałuży?
  • Po co gąsienica codziennie przychodziła pod kępkę niezapominajek?
  • Dlaczego gąsienica zniknęła na wiele dni?
  • Kto okazał się prawdziwym przyjacielem gąsieniczki?
  • Jak zakończyła się bajka?

 

 
 

 

WTOREK 12.05.2020

Tematyka kompleksowa: ,,Łąka w maju”

(Podstawa programowa:  I 5, II 11, III 8, IV1, IV5,  IV8)

 

  1. Zajęcia proponuję rozpocząć zagadką o łące.Zgadnij, co to jest?

Zielony dywan w kwiaty kolorowe,

suszy się latem,

zimą karmi krowę? /łąka /

 

  1. A teraz posłuchaj wiersza o łące.  Zauważ, jakich kolorów jest tam najwięcej i jakie zwierzęta można spotkać na łące.

 

Łąka /Zdzisław Feliks Klauza/ :
Łąka cała w zieleni.
Od kwiatków bieli się żółci i czerwieni.
Rosną na niej różne kwiatki od stokrotek aż po bratki.
Rano kwiatki swe kielichy otwierają i wszystkie owady do siebie zapraszają
Przylatują osy, bąki,szerszenie i pszczoły.
Zbierają na miód słodki pyłek kolorowy.
Każdy z nich spieszy się nazbierać pyłku, aby zdążyć przed dniem schyłku. /fragment/

 

 Rozmowa na temat wiersza:

- dlaczego łąka jest zielona?                                                                 

 - jakie zwierzęta odwiedzają łąkę, czego tam szukają?- jakie inne kolory znajdziesz na łące? Skąd one się wzięły? Dowiesz się, jak rozwiążesz zagadki:

 

  • Sto płatków biało- różowych                                                                   

dookoła żółtego środka .

Każdy łatwo odgadnie , ze to mała ……/stokrotka /

 

  • Złote ma serduszko,                                                         

bielusieńkie płatki, z niego ci mamusia

zaparza herbatki. /rumianek/

 

  • Pod Tatrami wiosną                                                          

całe ich polany rosną. / krokusy/

 

  • Są to nieduże,                                                                                

kolorowe kwiatki,

a zwą się rodzinnie,

bo po prostu…../bratki/

 

  • Mogą być duże,                                                       

głośno bijące,

mogą być małe

i pachnące. / dzwonki/

Wiesz już jak wygląda łąka, a teraz spróbuj ją namalować.

 

  1. Stemplowana łąka wykonana przy pomocy pogniecionego papieru oraz patyczków kosmetycznych.

Do tej pracy potrzebne będą: farby plakatowe, niebieska kartka, 2 papierowe talerzyki (lub inne),  pognieciona  biała kartka, patyczki kosmetyczne, woda w kubeczku, pędzel.                                              

Pognieciony zwitek maczamy w zielonej farbie i gęsto stemplujemy  ponad połowę kartki, zaczynając od dołu. Następnie patyczkiem umoczonym w czerwonej/ niebieskiej/ białej  farbie odciskamy po 5 kropek , tworząc koło (będą to płatki kwiatu), a środek wykonujemy żółtą farbą przyciskając patyczek jeden raz. Czynność powtarzamy wielokrotnie, aż zapełnimy całą powierzchnię łąki. Jak wykonać pracę dowiesz się oglądając filmik:

 

 

 

  1. Teraz trochę ruchu! ,,Najpierw skłon”- zabawa ruchowa :

 

 

 

PONIEDZIAŁEK 11.05.2020

 

 

,,POZNAJEMY ŁĄKĘ I JEJ MIESZKAŃCÓW’’

 

Świat przyrody jest dla dzieci czymś bardzo bliskim, to w nim czuje sięono dobrze i bezpiecznie. Tam właśnie dzieją się cudowne zjawiska: śpiewają ptaki, maszerują zastępy mrówek,a wiatr szumiący w koronach drzew opowiada niesamowite historie. Każdy krzak, dziupla, górka ma swoje tajemnice,które dziecko rozumie najbardziej i to one są często niewyczerpanym źródłem dziecięcych fantazji. Przyrodę możnanazwać sprzymierzeńcem w wychowaniu dziecka, gdyż wychodzi naprzeciw nieomal wszystkim jego potrzebom,sprzyja harmonijnemu rozwojowi, dostarcza głębokich przeżyć i budzi zainteresowanie wszystkim, co się porusza,żyje, zmienia. Ważne jest zatem, aby organizować dzieciom czynne kontakty z ich otoczeniem, gdyż to onedostarczają wielu korzyści dla wszechstronnego rozwoju dziecka.Dziecko codziennie styka się ze światem natury. Przyroda umożliwia mu dostrzeganie piękna swojego krajobrazu, zaciekawia swoimi wytworami, wywołujepasję poznawczą i badawczą. Dzięki obserwacji i doświadczaniu różnorodnych zjawisk, kształci się uwaga dziecka,jego spostrzegawczość, pamięć wzrokowa, sprawność myślenia i mowy.Przyroda otaczająca dzieci odgrywa ogromną rolę w ich wszechstronnym rozwoju.Każde dziecko styka się z nią na co dzień w sposób pośredni lub bezpośredni, poznaje ją za pomocą wszystkich zmysłów: smaku, węchu, dotyku, zapachu, wzroku. Bogactwo świata przyrody oddziałuje na każdą sferę rozwojową dziecka: rozwija uczucia estetyczne, kształtuje postawy społeczno-moralne, wpływa na rozwój umysłowy i fizyczny dziecka. Dziecko w wieku przedszkolnym jest szczególnie chłonne na najróżniejsze bodźce płynące z otoczenia, także te docierające ze świata roślin i zwierząt. Edukacja przyrodnicza ma również duże znaczenie dla kształtowania postaw proekologicznych, przekonania, że człowiek nietylko niszczy przyrodę, ale może ją także uratować.

Ważną rolę w poznawaniu przyrody przez dzieci odgrywają książki, czasopisma, filmiki edukacyjne o tematyce przyrodniczej, albumy, literatura dziecięca. Poprzez kontakt pośredni, dziecko uczy się niektórych nazw, zapamiętuje piękne okolice, wzbogaca swoją wiedzę na temat roślin i zwierząt. Zdobyte w ten sposób informacje będzie mogło wykorzystać przy różnych okazjach, będą inspirowały do podejmowania późniejszej działalności.

 

 

Przeczytajcie wiersz lub poproście rodzica o jego przeczytanie

Wiersza Cz. Janczarskiego pt. "O świerszczu co skrzypce przepiłował"

Zapachniała w maju łąka,

polny świerszcz na skrzypcach brzdąka.

Przysłuchują się kaczeńce,

otoczyły grajka wieńcem.

Przysłuchują się motyle.

− Ach, świerszczyku, grasz tak mile!

Siadła pliszka na kamyku.

− Grajże dalej, mój świerszczyku!

Z kretowiska wyszedł krecik

i poprawia swój żakiecik.

− Jestem szczerze zachwycony.

Piękne są twej piosnki tony…

Nawet trzmiel, co buczeć umie,

siadł i mówi tak: − Mój kumie,

jeszcze roczek, jeszcze dwa,

a grać będziesz tak jak ja!

− Zdolny grajek, ani słowa! −

mówi cała brać łąkowa.

Świerszczyk, rad ze swych słuchaczy,

gra wciąż głośniej i inaczej.

Po skrzypeczkach smyk pomyka,

wesolutko brzmi muzyka…

Grajek smyka nie żałował,

aż skrzypeczki przepiłował…

 

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

 

 

- Co wydarzyło się na majowej łące?

- Kto przysłuchiwał się grze świerszcza?

- Co w wierszu jest prawdziwe, a co na pewno w rzeczywistości nie może się wydarzyć?

- Opiszcie nastrój wiersza.

 

 

 

 

PREZENTACJA MULTIMEDIALNA 

 

 

WĘDRÓWKI SKRZATA BORÓWKI - ODC. 3 – ŁĄKA (praca plastyczna)

 

 

 ZWIERZĘTA MIESZKAŃCY ŁĄKI

 

 

WESOŁA PIOSENAK O BIEDRONCE 

 

 

MIESZKAŃCY ŁĄKI  -zagadki nazwy do odczytu

 

 

OWADY  PRZYJACIELE PLANETY 

 

 

ZAPRASZAMY CAŁA  RODZINKE DO TAŃCA ZYGZAK

 

 

ZAGADKI:

1.Zielony dywan, a na nim kwiatów tyle.Piją z nich nektar pszczoły, osy i motyle

 

2. Zielona plama w barwne punkcikia nad nią śpiew skowronka.Tam wyruszamy zbierać kwiatki,

bo to właśnie

 

3. To jest takie dziwne zwierzę, co ma tylko jedną nogę.Własny domek ma na grzbiecie, kto to jest na pewno wiecie.

 

4.Kiedy na dworze go otworzę i jego rączkę wezmę w rękę, to wtedy na nim może deszcz wystukać piosenkę.

5. Dziób czerwony, długie nogi, żabki ze strachu schodzą mu z drogi

6. Znacie takiego małego konika, który jest zielony, w trawie sobie cyka

7. Skaczą po łące, pływają w wodzie,  z bocianem żyją w ciągłej niezgodzie

8. W czarne kropeczki spódniczkę masiada na trawie panienka ta

9. Lekko unoszą się nad łąką, gdy tylko zaświeci słonkomają skrzydła kolorowe i małe czułki na głowie

10. Ledwie błyśnie słońce złote, słychać brzęk wesołyto dla dzieci robią miodek pracowite

11. Dźwięczy pod niebem jak srebrny dzwonek. Tak śpiewa mały, szary

12. Wzbija się w niebo śpiewak malutki, z góry przesyła wiosenne nutki, a każda nutka dźwięczy jak dzwonek i już wiadomo, że to…

13. Są doniczkowe, są cięte, w pękach lub rozwinięte. Kolorowe główki mają, każdemu się podobają

14. Mieszka przy ziemi, pod niebem śpiewa, jego piosenka wiosnę przywiewa

15. Kolorowe i pachnące, czy w ogrodzie, czy na łące, zawsze chętnie je zbieramy na bukiecik dla swej mamy.

16.Co tak wygląd zmienić może: gdy jej dużo –zwie się morzem, a gdy ilość jest niewielka to jest kropla lub kropelka. Gdy jest ciepło, wtedy płynie, a na lód twardnieje w zimie.

17. Służy do picia, służy do mycia, bez niej na ziemi nie było by życia.

18. Lepi domek z błota i słomek. Gniazdka z błota lepi, pod dachu okapem.

19.Zbudowałam gniazdko w stajni przy pułapie. Uciekajcie muszki, bo was w locie złapię.

20. Przychodzi co dzień i zimą i latem i lampki złote zapala nad światem.

21.Jest krótka w lecie, a długa w zimie. Zawsze jest czarna. Jak jej na imię.

22.Do snu układa słońce, a budzi gwiazd tysiące.

23. Kij, na kiju daszek, ubranie chroni nasze. I to, wam powiem jeszcze, że chroni je przed deszczem.

ODPOWIEDZI DO ZAGADEK:

1- /łąka/, 2- /łąka/,3 -/ślimak/,4-/ parasol/,5-  /bocian/,  6- /konik polny/, 7(żaby), 8- /biedronka/

9-/motyle/, 10- /pszczoły/,11- /skowronek/, 12- /skowronek/, 13- /kwiaty/,14- /skowronek/,

 15- /kwiaty/,16  i 17/woda/, 18 i 19 /jaskółka/,20, 21, 22/ noc/, 24- /parasol/

 

 

 

Polska – moja ojczyzna

 

PIĄTEK 08.05.2020

Mrągowo - moje miasto

 

Dzięki filmikom nasze dzieci lepiej poznają: nazwę swojej miejscowości – historię  jej powstania, , rozpoznają herb Mrągowa, zainteresuje się historią swojej miejscowości, będą potrafiły nazwać i rozpoznać budynki, zabytki charakterystyczne dla swojej miejscowości.,

Zrozumieją znaczenie wyrażeń: „dom rodzinny”, „rodzinna miejscowość”,  przywiązanie do swojej miejscowości i swojego regionu.

 

 

Kocham moje miasto. Wiersze patriotyczne dla dzieci

https://czasdzieci.pl/czytanki/id,894970-_moje_miasteczko.html

Mrągowo 100 lat temu migawki foto. Warto obejrzeć wspólnie  fotografie z dziećmi by porównać i rozpoznać ważne miejsca, budowle, dostrzec jak wyglądało dawniej Mrągowo i jak wiele się w naszym Mrągowie zmieniło.

https://www.google.com/search?q=you+tube+mragowo+100+lat+temu&oq=you+tube+mragowo+100+lat+temu&aqs=chrome..69i57j69i64.16415j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8

 

 

POWOJENNE MRAGOWO

 

 

 ZABYTKI MRAGOWA

 

 

Edukacja matematyczna w przedszkolu – dlaczego jest tak ważna?

Nie sposób nie docenić roli  pojęć matematycznych w  życiu człowieka, również tego najmniejszego. Dzieci nie tylko mają potrzebę dokonywania porównań, przeliczania, są gotowe do dostrzegania zależności. W życiu najmłodszych uczestników edukacji jest więcej poważnych matematycznych problemów niż mogłoby się wydawać. Proste sytuacje takie jak kłótnia o niesprawiedliwy podział klocków, tęsknota za mamą i dezorientacja w przebiegu dnia, nieumiejętność odzwierciedlenia prostych szlaczków czy brak cierpliwości w oczekiwaniu na swoją kolej – to zaledwie wierzchołek lodowej góry problemów matematycznych jakie stają przed dzieckiem. Rozwijanie tych funkcji to nie tylko, a nawet bardzo-nie-tylko, nauka liczenia i odpowiadających liczbom cyfr. To wiele, wiele więcej!

 

Pojęcia matematyczne – porządkują życie przedszkolaka – pozwalają mu orientować się w czasie, przestrzeni, schemacie własnego ciała. Pozwalają analizować i wyciągać wnioski dotyczące prawdopodobieństwa niektórych zdarzeń. Pomagają dążyć do sprawiedliwego rozwiązywania konfliktów, choćby poprzez dzielenie się po równo. Pozwalają kontrolować np. zmianę bawienia się daną zabawką dzięki nabywaniu orientacji w czasie. Uczą dostrzegania rytmów i pomaga zrozumieć kolejność, gdy dziecko na coś czeka. Umiejętności dostrzegania regularności, odczytywania symboli, łączą się z nauką pisania i czytania. Można wymieniać bez końca – słowem, matematyka przeszywa wiele płaszczyzn życia naszych wychowanków.

 

Zapraszamy do zabawy z cyframi – prosimy  wdrukować  trzy karty

 

 

 

 

DODAWANIE i ODEJMOWANIE

DODAWANIE Z PRZEKROCZENIEM PROGU DZIESIĄTKOWEGO

 

 

 

 

 

 

 

CZWARTEK 07.05.2020

 

Temat: Mrągowo - moje miasto

 

Mrągowo to moje miasto rodzinne
Właśnie to, nie inne
Mrągowo to moje przedszkole,
Które od innych wolę
Mrągowo to moje sprawy,
Nauka i zabawy
Miasto moje miłe, gdzie
Spędzam cudowne chwile
Mrągowo to miasto krasnoludków
I szczęśliwych Bajkoludków!

 

 

1. „Małe miasteczko” -słuchanie wiersza Małgorzaty Strękowskiej- Zaremby.

(Podstawa programowa II.11, III.2, III.6, III.8, IV.6, IV.5 )

 

W małym miasteczku nie ma wieżowców,

schodów ruchomych ni zoo,

lecz drzew tu więcej, kwiatów i ptaków,

które śpiewają wesoło.

Dokoła rynku stoi rząd domów

w siedmiu kolorach tęczy;

ruch jest nieduży, spokojnie, miło,

czasami pszczoła zabrzęczy.

Czyste powietrze pachnie zielenią,

na niebie świeci słoneczko,

wszędzie jest blisko, ludzie się znają,

dbają o swoje miasteczko.

 

 Rozmowa na temat wiersza.

− Jak wygląda małe miasteczko?

− Jakie są plusy mieszkania w małym miasteczku?

 

 

2. Spacer po swojej miejscowości, osiedlu (Jeśli to możliwe, jeśli nie, zachęcam do wyjrzenia przez okno)

(P.p. I.2, II.9, II.11, III.6, IV.1)

Zadaniem dzieci na spacerze jest:

− oglądanie i porów