Motyle
Nauczanie zdalne
Zapraszamy do skorzystania z propozycji zajęć i zabaw
06.12.2021 r.
Dziś jest szczególny dzień. Szóstego grudnia obchodzimy mikołajki. Mam nadzieję, że odwiedził Was już Św. Mikołaj
1.,, Historia Świętego Mikołaja’’- Dzisiaj zapoznamy się z postacią św. Mikołaja, oglądając film o jego życiorysie. (Pp II9, III6,III8,IV2, IV21)
https://www.youtube.com/watch?v=D4MgMOScbWo
Odpowiedzcie na kilka pytań:
– Dlaczego mały Mikołaj był smutny?
– Kogo spotykał i widywał?
– Jak postanowił pomóc biednym?
– Dlaczego roznosił prezenty w nocy?
– Kim został, kiedy dorósł?
– Dlaczego o nim pamiętamy?
2. „Kolorowe szaliki dla Św. Mikołaja”- zabawa dydaktyczna (Pp I 7, I 8, IV 13, IV 15)
Ułóż proszę siedem kolorowych pasków bibuły lub pasków papieru pokolorowanych kolorowymi kredkami i przelicz je, zaczynając od lewej strony.
TERAZ WYKONAJ POLECENIA:
- Jaki kolor ma trzeci szalik?
- Załóż na szyję maskotki drugi szalik.
- Złóż w kostkę piąty szalik
- Ułóż szósty szalik w kształt cyfry 5.
- Ułóż czwarty szalik w kształt litery M.
- Zamień miejscami pierwszy i trzeci szalik.
- Zmierz krokami siódmy szalik.
Kule śniegowe- zabawa ruchowa (Pp I5, IV 14)
Zgnieć zużytą kartkę tworząc kule a następnie wykonują polecenia, np.:
- maszerując podrzucaj kulę
- turlaj kulę stopą prawą
- turlaj kulę stopą lewą
- maszeruj i przerzucaj kulę z ręki do ręki
- maszerując przekładaj kulę pod kolanami
- połóż kulę na podłodze i dmuchaj na nią
3. Zapraszam do wykonania kilku kart pracy, jeżeli nie możesz wydrukować to wykonaj zadania wskazując prawidłowe rozwiązanie na ekranie. (Pp IV2, IV3, IV4, IV8, IV9)
Znajdź 10 różnic:
Błyskawiczny quiz „Co wiem o św. Mikołaju”
1. Gdzie mieszka św. Mikołaj?
2. Kiedy obchodzi imieniny?
3. Kto pomaga Mikołajowi w przygotowaniu prezentów?
4. W czym przynosi dzieciom prezenty?
5. Jaki zwierzęta ciągną pojazd św. Mikołaja?
Miłej zabawy, już jutro spotkamy się w przedszkolu. Do zobaczenia
03.12.2021 r.
MOTYLE - NAUCZANIE ZDALNE
- ,,Żarówka" - posłuchaj wiersza W. Ścisłowskiego ( P p IV 2, IV 5)
W szklanej bańce cienki drucik,
gdy prąd włączysz – światło rzuci!
Prawda, jakie to jest proste?
Lecz nie zaraz nastał postęp!
Wpierw łuczywo swoim blaskiem
oświetlało wnętrza jaskiń.
Później świecy ciepły płomień
z trudem mrok rozpraszał w domu.
Łukaszewicz – pan aptekarz, na te świece wciąż narzekał,
a że dość miał owych biadań, olej skalny zaczął badać.
On to właśnie, wszyscy wiecie, płomień lampy swojej wzniecił!
Zaczął się więc okres nowy: świat używał lamp naftowych.
Lecz to także było mało, by rozwiązać kwestię całą!
Pan Edison w Ameryce z zamyślonym chodził licem:
szukał włókien, co się żarzą, i żarówką nas obdarzył!
W szklanej bańce cienki drucik prąd rozjarzył, światło rzucił!
Dziś żarówkę wkręcasz tylko, no i światło masz za chwilkę!
Od łuczywa do żarówek długa droga, jak widzicie,
lecz myślało wiele główek, aby nam ułatwić życie!
- Spróbuj wymienić źródła światła, które poznałeś w wierszu.
Bardzo ważnymi wynalazcami dzięki, którym nastąpił postęp i mamy teraz prąd, jest Pan Ignacy Łukasiewicz wynalazca lampy naftowej oraz Pan Thomas Edison który, jest twórcą żarówki.
- Historia żarówki:
1. Pierwszym źródłem światła było łuczywo
2. Następnie korzystano ze świec
3. Jako trzecia była lampa naftowa
4. A obecnie mamy żarówkę
Wykonaj zadania w kartach pracy str. 19, 20 i 21
- Odkrywanie złych i dobrych przewodników ciepła – razem z rodzicami przeprowadź doświadczenie (P p III 8, IV 13)
Potrzebna będzie szklanka z bardzo ciepłą wodą oraz łyżeczki: metalowa, drewniana
i plastikowa. Teraz włóż łyżeczki do kubka z wodą i po kilku sekundach dotknij je.
Metalowa łyżeczka będzie bardzo ciepła, natomiast drewniana i plastikowa nie będą tak ciepłe jak metalowa.
Dobre przewodniki takie jak METAL to te, które łatwo przekazują ciepło - czyli ciepło zanurzonej części w wodzie jest przekazywane do części nad wodą.
Złe przewodniki takie jak DREWNO i PLASTIK nie przekazują już tak dobrze ciepła z wody do części nad wodą.
- Latające piórka - zabawa ruchowa połączona z ćwiczeniami oddechowymi (P p I 8, IV 7, IV 14)
Do zabawy będziesz potrzebować piórek, jeżeli nie masz to można wyciąć piórka z np. chusteczki higienicznej, jeżeli nie potrafisz to poproś rodzica.
Dmuchaj na piórka, które umieściłeś na wyciągniętej dłoni, spróbuj jak najdłużej utrzymać je w powietrzu. Następnie spróbuj zdmuchnąć piórko z ramienia lewego i prawego.
W tym tygodniu omawialiśmy urządzenia elektryczne, źródła prądu, zastanawialiśmy się jak nasze życie wyglądałoby bez elektryczności. Dużo już wiecie, ale najważniejsze w tematyce elektryczności są zasady bezpieczeństwa, ponieważ prąd może być bardzo niebezpieczny. Zasady bezpieczeństwa obowiązują zarówno w domu, jaki i na zewnątrz.
- ,,Włącz ostrożność’’- obejrzyj filmik edukacyjny ( P p IV 2, IV 5)
Mamy nadzieję, że uważnie oglądaliście.
PAMIĘTAJCIE:
Bezpieczeństwo w domu:
· Nie używaj urządzeń elektrycznych w wannie lub w kabinie prysznicowej ani nie
dotykaj ich mokrymi rękami.
· Z urządzeń elektrycznych korzystaj tylko pod nadzorem dorosłych.
· Nie wkładaj do gniazdka elektrycznego żadnych przedmiotów poza wtyczką.
· Nie korzystaj z przetartych przewodów, uszkodzonych wtyczek, gniazdek i
włączników.
· Wyjmując wtyczkę z gniazdka, nigdy nie ciągnij jej za przewód.
Bezpieczeństwo poza domem:
· Nie baw się w pobliżu, nie wchodź ani nie otwieraj stacji transformatorowych lub
skrzynek energetycznych.
· Nie baw się w pobliżu słupów ani przewodów energetycznych.
· Nie wspinaj się na słupy energetyczne.
· Nie podchodź do uszkodzonych przewodów energetycznych, które leżą na ziemi lub
zwisają ze słupa.
02.12.2021 r.
MOTYLE - NAUCZANIE ZDALNE
Temat kompleksowy: Urządzenia elektryczne ( Podstawa Programowa: I 5, I 6, IV 2, IV 8, IV 9, IV 11)
- Zabawa dydaktyczna ,,Co to za urządzenia ?”
- Nazwij urządzenia przedstawione na obrazkach
- Powiedz do czego służą
- Podziel nazwy tych urządzeń na sylaby, określ ich liczbę. Co słyszysz na początku tych słów? A co na końcu?
Wykonaj zadanie w karcie pracy str. 22 i 23
- „Usterka – prąd w gniazdku” – zabawa ruchowa
Dziecko swobodnie porusza się po pokoju w rytmie wygrywanym przez rodzica na dowolnym instrumencie lub klaszcząc. Na hasło „prąd w gniazdku działa” – dziecko porusza się dalej, na hasło „usterka” – pozostaje w bezruchu. Zabawę powtarzamy 4-5-krotnie.
- ,,Jestem wynalazcą”- praca plastyczno - techniczna
Wykonajcie wynalazek, który ułatwi pracę Waszym rodzicom. Możecie wykorzystać nieużytki ( rolki od papieru, nakrętki, słomki, pudełka, kolorowy papier itp.) lub możecie zbudować Wasz wynalazek wykorzystując klocki Lego.
Po skończonej pracy opowiedz co zbudowałeś i opisz, w jaki sposób wynalazek ułatwi pracę mamie lub tacie.
Na zakończenie zabawa relaksacyjna „Pożyteczne urządzenia” B. Szuchalska
Dzieci na zmianę z rodzicami masują swoje plecy.
„W moim domu mówię Wam rysujemy domek na plecach
ja urządzeń dużo mam.
Gdy do prądu włączę je, uderzamy dwoma palcami
życie lżejsze staje się.
Już lokówkę podłączyłam, rysujemy spirale od góry do dołu
śliczne loki nakręciłam.
Gdy żelazko się nagrzało, otwartymi dłońmi masujemy plecy
pięknie bluzkę prasowało.
Teraz wodę ja nalewam uderzamy paluszkami po całych plecach
i w czajniku ją podgrzewam.
W domu już czyściutko mam, piąstką masujemy plecy
bo odkurzacz sprząta sam.
Urządzenia elektryczne, rysujemy uśmiechniętą buzię
są tak bardzo pożyteczne.
Uciekajmy teraz stąd, palcami uderzamy po całych plecach
czy poczułeś mały prąd? łaskoczemy pod pachą
Miłej zabawy
PONIEDZIAŁEK 12.04.2021
WTOREK 13.04.2021
ŚRODA 14.04.2021
CZWARTEK 15.04.2021
PIĄTEK 16.04.2021
06.04.2021
29.03.2021
WIELKANOC_NAUCZANIE_ZDALNE.odt
Piątek 30.10.2020
1.. ,Co zrobię z kasztanami?- posłuchaj wiersza i powiedz co można zrobić z kasztanów” Hanna Zdzitowiecka
Z tych trzech będą grzybki.
Ładnie je wygładzę,
w kępkę mchu zieloną,
jak w lesie posadzę.
Nad czwartym kasztankiem
potrudzę się chwilę
i zrobię dla mamy
koszyczek do szpilek.
Piątemu dam rączki
i nóżki z patyka.
Będę miał zgrabnego
kasztanka-ludzika.
2. Zabawy sensoryczne ; głaskanie , rozpoznawanie dotykiem przedmiotow, stopami , rękoma itp
3.Kasztanowe ludziki-wykonywanie figurek z kasztanów –propozycje.
https://pl.pinterest.com/pin/12807180176732799/
4. Kto jak skacze -wygibasy-zabawa taneczna z piosenką
https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ
5. Zabawa paluszkowa (P. p. IV.14, I.5, III.8)
ćwiczenie orientacji przestrzennej, trenowanie nazw kierunków „prawo”, „lewo”, rozwijanie poczucia rytmu
Zapraszam Was do zabawy z poniższym filmikiem:
https://www.youtube.com/watch?v=MQReD1Ld1a0
6. „Wesoła gimnastyka dla smyka” (P.p. I.5, I.8)
ćwiczenie równowagi, sprawności i zręczności, rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej, kształtowanie prawidłowej postawy ciała.
-> „Duże i małe zwierzęta”- rodzic wydaje polecenie, w jaki sposób dziecko ma się poruszać np.:
„Idź jak niedźwiedź”, „Skacz jak żabka”, „Idź jak bocian”, „Poruszaj się jak wróbelek”, „Idź jak kura”, „Idź jak słoń”… itd.
->„Ptaki w gniazdach”- zabawa orientacyjno- porządkowa
Z szarfy (papieru, chustki) robimy gniazdo. Dziecko zamienia się w ptaszka. Rodzic wystukuje rytm na bębenku- wtedy dziecko ‘lata’ wokół gniazda, gdy rodzic klaszcze, dziecko kuca i wydziobuje z ziemi ziarenka, gdy nastaje cisza: ptaszek wraca jak najszybciej do gniazda.
->„Boso ”- zachęcamy dziecko by chodziło po pokoju bez skarpetek. Rodzic mówi kiedy dziecko zmienia chód: chodzimy na piętach, na palcach, mocno tupiąc o podłogę, delikatnie jak piórko, nie odrywając stóp od podłogi, podskakując jakby podłoga parzyła.
Czwartek 29.10.2020
1.. „Pada deszczyk”- zabawa paluszkowa.
Dziecko powtarza za rodzicem rymowankę i próbują zilustrować ją, wykonując odpowiednie ruchy, naśladując rodzica
Dzieci:
Deszczyk pada, deszczyk pada, stukają palcami o dywan,
parasolka się rozkłada. tworzą parasolkę z palca wskazującego i dłoni,
Chmurki małe się spotkały kreślą w powietrzu kształty chmur,
i cichutko rozmawiały. dłonie naśladują rozmowę,
Deszczyk pada, mały, wielki, naśladują palcami padający deszcz,
W kałuże zamienia kropelki. Uderzają całymi dłoniami o dywan.
2.Porównaj obrazki, znajdź różnice.
https://pl.pinterest.com/pin/472033604687338146/
3.Entliczek-Pentliczek - Jan Brzechwa - Animowane Wierszyki Dla Dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=WKIeWFvynwE
4.Robaczek-.Dokończ prace kredkami ,plasteliną itp. wg wzoru/rytmu.
https://pl.pinterest.com/pin/841047299150366380/
https://i.pinimg.com/564x/2e/92/65/2e92651d6df93d2fac5a5c1f5025f6c1.jpg
5.Na Straganie - Jan Brzechwa - Animowane Wierszyki Dla Dzieci
https://youtu.be/2t-cslxPlV8
6. „Kolorowe klocki” (Podstawa programowa IV.12, IV.15)
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na podaną cechę
Pomoce: kolorowe klocki różnej wielkości (mogą być klamerki, guziki)
Przebieg:
Przed dzieckiem stoi pudełko z klockami. Rodzic mówi rymowankę”
Dużo klocków w koszu mamy
wszystkie (małe/ duże/ zielone/ czerwone itd.) wyciągamy
I ma dywan wykładamy.
Dziecko wyjmuje klocki zgodnie z poleceniem z rymowanki i układa je w grupkach.
Dziecko przelicza elementy w każdym zbiorze, porównuje których jest więcej, mniej, a których tyle samo
7. Ćwiczenia logopedyczne
TRENING ODDECHOWY
Zabawa logopedyczna z treningiem małej motoryki, skupienia uwagi oraz z
odrobiną rywalizacji - to wszystko za sprawą słomek, kubeczków i fasoli.
Zabawa polega na zasysaniu powietrza w taki sposób, aby zassać do końcówki
słomki fasolę i przenieść ją z jednego kubka do drugiego.
Do tego ćwiczenia oddechowego potrzebujemy plasteliny, małej kuleczki
zrobionej z papieru lub folii aluminiowej oraz słomki. Podczas budowania
możemy trenować nazywanie kolorów, określanie relacji przestrzennych,
utrwalanie liczenia itp. Oczywiście labirynt można zrobić według własnego
pomysłu i z wykorzystaniem przeróżnych materiałów – ćwiczmy wyobraźnie!
[1] Pomysły i zdjęcia zaczerpnięte ze strony mojedziecikreatywnie.pl
Środa 28.10.2020
1. „A to kapelusz”- posłuchaj wiersza; Hanny Ożogowskiej.
-czy można zbierać muchomory? Dlaczego?
- Miły muchomorku,
powiedzieć mi musisz,
gdzie kupiłeś taki
śliczny kapelusik?
- Moja wiewióreczko,
chętnie ci odpowiem:
ja go nie kupiłem,
wyrósł mi na głowie.
2. Piosenka ; Biedronka i muchomor
https://www.youtube.com/watch?v=IMXHCmLDkZE
-Co wspólnego mają biedronka i muchomor?
-No właśnie - kropki i o kropkach jest ta piosenka.
3.Muchomerek-praca plastyczna, do wyboru.
https://pl.pinterest.com/pin/472666923375623731/
4„ Jesienna cza cza cza”- zapraszam do słuchania ,tańczenia
https://www.youtube.com/watch?v=eAP3QSWUr8s
Wtorek 27.10.2020
1.”Zbieramy grzyby”- posłuchaj piosenki , obejrzyj filmik i powiedz jakie grzyby można znaleźć w lesie.
https://www.youtube.com/watch?v=VZ7-ESbFoMQ
2.Pokoloruj według kodu.
https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/06/KolorowanieWedlugNumeruGrzyb.pdf
3.KOLOROWE LISTKI –piosenka
https://www.youtube.com/watch?v=--P8F6fK2bg
Słuchaj piosenki, tańcz i poruszaj się zgodnie z jej słowami.
NAUCZANIE ZDALNE
DRODZY RODZICE!
Czas, kiedy zamknięte są placówki oświatowe, to czas trudny, ale spróbujmy go dobrze wykorzystać. Dlatego przedstawiamy zestaw źródeł, z których możecie Państwo skorzystać podczas zabawy z dziećmi. Proszę pamiętać, że warto nieprzerwanie ćwiczyć samodzielność, umiejętności komunikacji, panowania nad emocjami – wiele z tych kompetencji kreuje nam codzienność. Nuda natomiast może być wspaniałym podłożem do kiełkowania kreatywności, umiejętności planowania własnych działań czy warsztatu pracy. Każda rozmowa – o pogodzie, o samopoczuciu, o przeczytanej książce to rozwijanie słownictwa, poczucia własnej wartości, poszerzanie wiedzy. Na stronie każdej grupy/zadania wychowawczo- dydaktyczne/ umieszczać będziemy również ciekawe zabawy, pomysły i karty pracy, które można wykorzystać w domu. Zachęcamy do zaglądania w nasze przedszkolne okienka grup. Na pewno pomogą one przetrwać ten trudny czas. Pozdrawiamy nasze przedszkolaki ! Życzymy dużo zdrówka !
Chętni rodzice mogą liczyć na pomoc logopedyczną po wcześniejszym kontakcie mailowym logopediabajka@o2.pl. Zapraszamy do kontaktu :)
Drodzy Rodzice,
ze względu na dynamicznie rozwijającą się sytuację epidemiczną w naszym kraju tegoroczne obchody
Warmińsko-Mazurskich Dni Rodziny
przeprowadzimy zdalnie.
Hasło przewodnie: „Młodość – miłość – małżeństwo – rodzina”
Temat: „Rodzina w czasie pandemii”
Serdecznie zapraszamy całe rodziny do wzięcia udziału w zaplanowanych przez nas działaniach.
1. „Lapbook” – zachęcamy do rodzinnego stworzenie lapbooka jako swego rodzaju obrazkowej mapy myśli, na której dziecko umieszcza materiały na dany, interesujący je temat.
Co to jest Lapbook i jak go wykonać dowiecie się krok po kroku klikając w poniższy link:
Zapraszamy i zachęcamy do wykonania J
https://www.youtube.com/watch?v=FRROpc1X7VU
2. „Konkurs literacki” – wspólne napisanie własnego wiersza o tematyce rodzinnej.
Zdjęcia wykonanego Lapbooka i napisanego wiersza należy przesłać w dniach 18.05 – 24.05. 2020 na adres mailowy podany na dole strony.
3. „Domowa orkiestra” – przenieś się w świat fantazji i pokaż nam jak u Was wygląda rodzinne muzykowanie z wykorzystaniem wcześniej wykonanych instrumentów muzycznych oraz akcesoriów gospodarstwa domowego. Nagraj filmik i prześlij go do nas J dołączając pisemną zgodę (Wyrażam zgodę na publikację mojego wizerunku/wizerunku dziecka na stronie internetowej przedszkola. Podpis rodzica/opiekuna prawnego).
„Mały Master Chef” – Jeśli lubicie gotować i macie swoje ulubione dania zachęcamy Was do przygotowania rodzinnie ulubionych potraw.
W Master Chef-ie prosimy o przesłanie zdjęcia wykonanej potrawy oraz przepis dołączając pisemną zgodę (Wyrażam zgodę na publikację mojego wizerunku/wizerunku dziecka na stronie internetowej przedszkola. Podpis rodzica/opiekuna prawnego).
Filmik „Domowej Orkiestry” i prezentacja potraw „Malego Master Chef-a” należy przesłać w dniach 25.05 – 31.05.2020.
4. „Razem tworzymy, razem gramy – miło w rodzinie czas spędzamy” – konkurs na najciekawszą grę rodzinną.
Zapraszamy do wykonania ciekawej gry dowolną techniką.
Zdjęcia konkursowe należy przesłać w terminie 01.06 – 07.06.2020
dołączając pisemną zgodę (Wyrażam zgodę na publikację mojego wizerunku/wizerunku dziecka na stronie internetowej przedszkola. Podpis rodzica/opiekuna prawnego).
5. Konkurs fotograficzny – „Rodzina w obiektywie” – zdjęcia rodzinne, ale też osadzone w plenerze. Komisja wybierze zwycięskie foto. (Wyrażam zgodę na publikację mojego wizerunku/wizerunku dziecka na stronie internetowej przedszkola. Podpis rodzica/opiekuna prawnego).
Konkurs literacki – „Pozytywne skutki kwarantanny – wspólny czas w domu łączy rodzinę” - w formie zdjęć dołączając pisemną zgodę (Wyrażam zgodę na publikację mojego wizerunku/wizerunku dziecka na stronie internetowej przedszkola. Podpis rodzica/opiekuna prawnego).
Zdjęcia konkursowe należy przesłać w terminie 01.06 – 07.06.2020.
Zdjęcia oraz filmiki prosimy przesłać na adres:
- wraz z przesłaniem zdjęć bądź filmiku z wizerunkiem państwa lub dziecka, prosimy o zgodę na publikację J (Wyrażam zgodę na publikację mojego wizerunku/wizerunku dziecka na stronie internetowej przedszkola. Podpis rodzica/opiekuna prawnego).
- wszystkie przesłane fotografie będą wyeksponowane na stronie internetowej naszego przedszkola
http://www.przedszkolebajka.eprzedszkola.pl/
- wyniki konkursu zostaną ogłoszone dnia: 10.06.2020 r.
na naszej stronie internetowej.
Poinformujemy lokalną prasę o Dniach Rodziny zorganizowanych przez przedszkole podczas pandemii.
Każdy uczestnik konkursu otrzyma pamiątkowy dyplom.
Czekamy na ciekawe filmiki i zdjęcia :)
Temat tygodnia: Bezpieczne wakacje
1. Poniedziałek 22.06.2020 r.
http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/czerwiec(6).doc
2. Worek 23.06.2020 r.
http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/czerwiec(7).doc
3. Środa 24.06.2020 r.
http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/czerwiec(8).doc
4. Czwartek 25.06.2020 r.
http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/czerwiec(9).doc
5. Piątek 25.06.2020 r.
http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/czerwiec(10).doc
Temat tygodnia: PLANUJEMY LETNIE PODRÓŻE – POZNAJEMY ŚRODKI TRANSPORTU
1. Poniedziałek 15.06.2020 r.
http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/czerwiec(1).doc
2. Wtorek 16.06.2020 r.
http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/czerwiec(2).doc
3. Środa 17.06.2020 r.
http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/czerwiec(3).doc
4. Czwartek 18.06.2020 r.
http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/czerwiec(4).doc
5. Piątek 19.06.2020 r.
http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/czerwiec(5).doc
Temat tygodnia: Sport to zdrowie
1. Poniedziałek 8.06.2020 r.
http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/poniedzialek-8062020-r.docx
2. Worek 9.06.2020 r.
http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/wtorek-9062020-r.docx
3. Środa 10.06.2020 r.
http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/sroda-10062020-r.docx
4.Piątek 12.06.2020 r.
http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/piatek-12062020-r.docx
Mrągowo, 05.06.2020 r.
Piątek
Temat: Przyjaźń
- Wysłuchanie wiersza Cz. Janczarskiego „Koledzy”
Tak się nudziłem, gdy byłem sam.
A teraz kilku kolegów mam.
Co dzień od rana czekam tej chwili,
gdy będą ze mną koledzy mili.
Wspólna zabawa zawsze się uda.
Już teraz nie wiem, co to jest nuda.
Dobrze nam razem, czy słońce czy deszcz.
Czy i ty z nami bawić się chcesz?
- Rozmowa o życzliwości i koleżeństwie w grupie.
Rozmowa rodzica z dzieckiem, że w przedszkolu i w domu dzieci powinny być dla siebie życzliwi i serdeczni, powinni bawić się razem, dzielić się zabawkami, itp. Pyta dziecko w jaki jeszcze inny sposób możemy być dla siebie uprzejmi. Następnie rodzic zadaje pytania:
• Co to znaczy że ktoś jest naszym kolegą / koleżanką ?
• Co to znaczy że ktoś jest naszym przyjacielem ?
• Jaki powinien być przyjaciel ?
• Czy przyjacielem może być chłopiec, czy dziewczynka?
• Co to znaczy że kogoś się kocha ?
• Jak okazujemy sobie miłość ?
- „Drzewko przyjaźni” – praca plastyczna
https://www.youtube.com/watch?v=XtmDKsc9LVI
Mrągowo, 04.06.2020 r.
Czwartek
Temat: WSZYSTKIE DZIECI CHCĄ BYĆ SZCZĘŚLIWE
.
- 1. Zabawy na powitanie
- „Pokaż proszę” –. Rodzic mówi rymowankę, a dzieci pokazują i robią to, o czym mówi rodzic. (Podstawa programowa I.5, IV.5, 15 )
Pokaż proszę, gdzie masz oczy,
gdzie masz uszy,
a gdzie nos,
pokaż rękę,
pokaż nogę,
gdzie na głowie rośnie włos?
podnieś rękę
tupnij nogą
kiwnij głową „tak” lub „nie”
klaśnij w ręce
skocz do góry
i uśmiechnij się!
- Dokończ zdanie” – zabawa słowna.
cel: zachęcenie dzieci do wypowiadania się na temat swoich zachowań pod wpływem określonych uczuć, zwrócenie uwagi na poprawność wypowiedzi pod względem gramatycznym.
Dzieci kończą rozpoczęte zdanie:
-Kiedy jest mi wesoło to....
-Kiedy jestem zły to........
-Kiedy jest mi smutno to......
-Kiedy się boje to...............
2. „Jesteśmy dziećmi” – aktywne słuchanie piosenki. „
(Podstawa programowa III.9 IV.7 )
Dziecko za każdym razem, gdy usłyszą słowa: „jesteśmy dziećmi”, przytulaja się do kogoś bliskiego lub ulubionej zabawki
Po wysłuchaniu zwracamy uwagę ,ze wszystkie dzieci na świecie mimo innego wyglądu chcą być kochane , przytulane, szczęsliwe.
- pytamy dziecka a czego ty najbardziej pragniesz??
„Jesteśmy dziećmi” https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ
Czy jesteś z Afryki,
Czy też z Ameryki,
Nie jest ważne gdzie mieszkamy,
Bo jesteśmy tacy sami.
Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!
Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości!
Chcemy by często tulono nas
I żeby miło płynął nam czas.
Czy mówisz po polsku,
Czy też po japońsku,
Wszyscy dobrze rozumiemy,
Czego tak naprawdę chcemy.
Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!
Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości!
Chcemy by często tulono nas
I żeby miło płynął nam czas.
Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!
Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości!
Chcemy by często tulono nas
I żeby miło płynął nam czas.
3.Który miś schowany?” – zabawa dydaktyczna. (Podstawa programowa IV.15, )
cel: utrwalenie liczebników porządkowych w zakresie 5 lub wiecej, ćwiczenie spostrzegawczości , koncentracji, uwagi.
-Na środku dywanu w rzędzie siedzi 6 misiów lub inne maskotki. Rodzic recytuje rymowankę i chowa 1 misia.
Siedzą na dywanie,
małe misie w rzędzie
Już za chwilę na dywanie
jednego nie będzie.
Który miś schowany?
Odpowiedzcie sami.
Dziecko przeliczają misie i odpowiadają na pytanie „Który miś schowany?”
4. Pokoloruj figury według wzoru. (Podstawa programowa I.7, IV.12 )
- utrwalenie nazw figur geometrycznych, kolorów podstawowych.
Pokaz i nazwij figury, powiedz, jakiego są koloru.
„https://pl.pinterest.com/pin/438608451212868290/
MILEGO DNIA :)
Mrągowo, 03.06.2020 r.
Środa
Temat: Przyjaźń
- „Zabawy ruchowe z Pipi i Myszką Minnie” (Podstawa programowa I.5, IV.7)
https://www.youtube.com/watch?v=H0I1BRT3N7M&list=PL3u0Zj4pypgbORL7CnRtpMDH52rzByC5l
- „Bajka o przyjaźni”.
Wysłuchaj bajkę przeczytaną przez rodzica i odpowiedz na pytania. (Podstawa programowa IV.2,6)
Pytania:
Jak nazywał się piesek, którego dokarmiała Zuzia w ogrodzie?
Czy Krecik był przyjacielem dziewczynki?
A czy Ty, masz przyjaciela?
- „Zostań moją przyjaciółką” – osłuchanie z piosenką (Podstawa programowa II.2, III.9)
https://www.youtube.com/watch?v=E4tI_GwuGts
Co lubisz robić ze swoją przyjaciółką lub przyjacielem?
Jakie są wasze ulubione zabawki?
- Pokoloruj Krecika – przyjaciela Zuzi (Podstawa programowa IV.8)
Mrągowo, 02.06.2020 r.
Wtorek
Temat Kompleksowy:”Dzieci Świata”
1.wprowadzenie do Tematu. Zachęcam do obejrzenia filmu edukacyjnego.(Pp IV.19)
https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0
- Zabawa dydaktyczna z pt. „Dzieci świata” – obejrzyjmy plakat i rozmawiamy
o różnicach w wyglądzie między dziećmi ze zdjęć, a nami. – poznajemy wygląd dzieci z innych krajów (pP IV.1, IV.5
- „Mój Kolega „ - Kilka propozycji do wykonania .(Pp.IV.8)
4.Zagadki dla wytrwałych. Zróbcie to razem z Rodzicami ! Miłego Oglądania :) (Pp III.8,IV.3 IV.6)
https://www.youtube.com/watch?v=EPuZO3vVfXM
Mrągowo, 01.06.2020 r.
Poniedziałek
Temat kompleksowy:”Dzień Dziecka”
1 Witajcie Kochane Dzieci !
.Dzisiaj Wasze Święto. Wszystkiego Najlepszego !
https://www.youtube.com/watch?v=V40mDOBZXHg
2 „Moje prawa” – wysłuchanie wiersza (Pp II.6, II.4 IV.2)
Jak dbać o swoje prawa? – umiejętność rozwiązywania konfliktów i porozumiewania się bez przemocy. Rozmowa z rodzicem
.Moje prawa (Dominika Góra)
Moje prawa – ważna sprawa!
Ja się bawić prawo mam.
Mam też prawo do rodziny, żebym nigdy nie był sam!
Mogę uczyć się i pytać, bo nie wszystko jeszcze wiem.
I bezpieczny powinienem być, by rosnąć dzień za dniem.
Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić też nie może mnie.
Dzieci wszystkich krajów świata pamiętajcie prawa swe!
3.Kolorowe dzieci (sł. Jerzy Bielunas, muz. Majka Jeżowska) (Pp IV.7, III.8)
Drogie dzieci wysłuchajcie Piosenki i spróbujcie zaśpiewać Refren razem z Rodzicami!
Gdyby, gdyby moja mama
Pochodziła z wysp Bahama
To od stóp po czubek głowy
Byłabym czekoladowa.
Mogłam przyjść na świat w Cejlonie
Na wycieczki jeździć słoniem
I w Australii mieć tatusia
I z tatusiem łapać strusie.
Nie patrz na to - i jo... - w jakim kraju
Jaki kolor - i jo... - dzieci mają
I jak piszą na tablicy
To naprawdę się nie liczy!
Przecież wszędzie-i jo... każda mama
Każdy tata-i jo.. chce tak samo
Żeby dziś na całym świecie
Mogły żyć szczęśliwe dzieci.
Mogłam małą być Japonką
Co ubiera się w kimonko
Lub w Pekinie z rodzicami
Ryż zajadać pałeczkami.
Od kołyski żyć w Tunisie
Po arabsku mówić dzisiaj
Lub do szkoły biec w Mombasie
Tam gdzie palmy rosną w klasie.
Nie patrz na to w jakim kraju...
Los to sprawił lub przypadek
Że Hindusem nie był dziadek
Tata nie był Indianinem
I nie w Peru mam rodzinę.
4.”Zabawa paluszkowa”(Pp IV.5, I.7, I.5)
Zabawa w chowanego (Katarzyna Tomiak-Zaremba)
Pięcioro dzieci bawiło się w chowanego.
(poruszanie wyprostowanymi pięcioma palcami jednej dłoni )
Gdy się jedno schowało, to ile zostało?
(przytrzymanie drugą dłonią kciuka i jego zgięcie )
Czworo dzieci bawiło się w chowanego.
( poruszanie wyprostowanymi czterema palcami)
Gdy się kolejne schowało, to ile zostało?
( przytrzymanie drugą dłonią palca wskazującego i jego zgięcie )
Troje dzieci bawiło się w chowanego.
(poruszanie wyprostowanymi trzema palcami)
Gdy się kolejne schowało, to ile zostało?
(przytrzymanie drugą dłonią palca środkowego i jego zgięcie )
Dwoje dzieci bawiło się w chowanego.
(poruszanie wyprostowanymi dwoma palcami)
Gdy się kolejne schowało, to ile zostało?
(przytrzymanie drugą dłonią palca serdecznego i jego zgięcie )
Ostatnie dziecko poszło szukać swoich kolegów.
(poruszanie wyprostowanym mały malcem )
I znów pięcioro dzieci bawiło się w chowanego
Mrągowo, 29.05.2020 r.
Piątek
Temat: Moja rodzina
- „Ręce do góry” – zabawy ruchowe przy muzyce. Zaproście do wspólnej zabawy rodziców J.( podstawa programowa I.5, IV.7, 14)
https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A
2. ,,Mama mojej mamy”- słuchanie opowiadania Urszuli Lewczuk. (Podstawa programowa IV.2,6 )
Dziś Marysia nie poszła do przedszkola. Źle się czuła i została z babcią. Dziewczynka bardzo lubi kiedy przychodzi do niej babcia. Ona ma dużo fajnych pomysłów i razem robią różne ciekawe rzeczy. Ostatnio babcia nauczyła Marysię wycinać serwetki z papieru, a wcześniej upiekły razem babeczki. Dziewczynka zastanawiała się co tym razem będzie robić z babcią.
Babcia przyniosła album ze zdjęciami.
-Ja też mam album. Marysia wyciągnęła swój album. Bardzo lubi oglądać swoje zdjęcia z urodzin, wycieczek, przedszkola.
-Babciu, a teraz obejrzymy twoje zdjęcia.
To przecież ja na spacerze w lesie – wskazywała palcem na zdjęciu Marysia i oglądała z zaciekawieniem.
- Jakie dziwne zdjęcia, nie są w ogóle kolorowe, dlaczego?
- To są stare zdjęcia, kiedyś nie było jeszcze zdjęć kolorowych tylko biało-czarne – wyjaśniała babcia.
- Babciu, a co to za dziewczynka? Ona trzyma za rękę jakąś panią.
- Ta dziewczynka to twoja mama, a ta pani to ja, mama twojej mamy.
- Jak to?
- Twoja mama to moja córeczka. Kiedyś była taką małą dziewczynką jak ty, ale urosła i urodziła ciebie, a ja zostałam babcią.
- To znaczy, że mama mojej mamy to moja babcia. Wszystko rozumiem. A moja druga babcia, babcia Hela?
- To mama twojego taty.
- Tak wiem. A dziadek Antek to tata mojego taty. Trochę to trudne.
- Nic nie szkodzi. Dzisiaj zrobimy drzewo genealogiczne, wtedy wszystko zrozumiesz.
- Co takiego?
- Zaraz ci wyjaśnię, potrzebujemy kartkę, kredki, nożyczki, klej i zdjęcia z albumu. Jak skończymy wszystko zrozumiesz.
Rozmowa na temat treści opowiadania:
- co robiła Marysia z babcią?
- dlaczego zdjęcia babci nie były kolorowe?
- a czy Ty, masz w domu album na zdjęcia?
- „Rodzinne zagadki” (podstawa programowa: IV.2, 5)
Łatwą zagadkę dziś mamy,
kim jest mama mamy? BABCIA
Nie każdy jest siwy,
nie każdy wąsaty,
lecz każdy jest tatą
mamy albo taty. DZIADEK
Jest jedna
i zawsze kochana,
swoje święto obchodzi
26 maja. Kto to taki? MAMA
Ta dziewczyna i ten chłopak
Jedną mamę mają.
Odgadnij i powiedz prędko:
Jak ich nazywają? RODZEŃSTWO
Oto niezwykle zagadka łatwa.
Kim jest dla ciebie syn Twojego dziadka? TATA
- „Ramka na rodzinne zdjęcie” – praca plastyczna.(Podstawa programowa III.2,8. IV.8)
Dzisiaj zapraszamy Was do wykonania ramki na zdjęcie, propozycję znajdziecie w linku.
Do ozdoby ramki możecie wykorzystać: bibułę, brokat, wycinanki, kolorowy papier.
https://www.youtube.com/watch?v=7ko0fBJ-pSI
Mrągowo 28.05.2020 r.
Czwartek
Temat: Moja rodzina
1.” Wszystko o rodzinie „-.zabawy słowne: rozwijające słownictwo, logiczne myślenie. ( Podstawa programowa II4,9 ,III8, IV5,7, )
- „Co to jest rodzina?” – burza mózgów.
Dziecko rodzic podaje różne odpowiedzi…….
- „Rodzina i rodzinka” – tworzenie zdrobnień.
Dzieci tworzą zdrobnienia do nazw członków rodziny np.:
Dziadek – dziadziuś - dziadunio
Babcia – babciunia – babunia
Mama – mamusia- mamunia.
Tata- tatuś –tatunio
itp
2. „Moja wesoła rodzinka piosenka „-słuchanie i nauka piosenki sł. Stanisław Karaszewski, muz. Tomasz Strąk
( Podstawa programowa IV7, )
Link; https://www.youtube.com/watch?v=9CAEhPUDlA4
- Posłuchaj piosenki, śpiewaj razem refren a nawet całą piosenkę, jeśli ci się podoba.
- Podczas refrenu pokazujcie na palcach członków rodziny, pokazuj ruchem, gestem, uśmiechem to bo czym jest mowa w piosence.
- Co to znaczy; raz jest słonce a raz grad?
„Moja wesoła rodzinka”
1. My rodzinę dobrą mamy,
zawsze razem się trzymamy
I choć czasem czas nas goni,
my – jak palce jednej dłoni!
Ref. Mama, tata, siostra, brat i ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad – to wesoły jest mój świat!
2. Mama zawsze kocha czule,
ja do mamy się przytulę.
W bólu, żalu i rozterce
bo ma mama wielkie serce.
Ref. Mama, tata, siostra, brat...
3. Gdy napsocę i nabroję,
siedzę w kącie, bo się boję!
Tata skarci, pożałuje,
a mamusia pocałuje!
Ref. Mama, tata, siostra, brat...
4. Kiedy nie ma taty, mamy,
wszyscy sobie pomagamy!
I choć sprzątać nie ma komu,
jest wesoło w naszym domu
! Ref. Mama, tata, siostra, brat…
- „Zatańcz ze mną”- .zabawa taneczna przy muzyce.
Zapros do zabawy cała rodzinę.
https://www.youtube.com/watch?v=S9xKmJqsvyA
3„Kto jaką rolę pełni w rodzinie” – kończenie rozpoczętych zdań.
cel: zapoznanie dzieci z rolami społecznymi jakie pełnią członkowie naszych rodzin,
stopniami pokrewieństwa. ( Podstawa programowa III6,8,9 )
- Mama i tata to moi ………………………./rodzice
- Ja dla swojej mamy jestem ………………./synem, córką, dzieckiem
- Ja dla swojego taty jestem ………………../synem, córką, dzieckiem
- Mama mojej mamy to moja ………………/babcia
- Tata mojej mamy to mój …………………/dziadek
- Rodzice mojej mamy to moi ………………/dziadkowie
- Mama mojego taty to moja ………………/babcia
- Tata mojego taty to mój …………………. /dziadek
- Rodzice mojego taty to moi ………………/dziadkowie
- Ja dla mojej babci i dziadka jestem ………/wnuczką, wnukiem
4.„Za co kocham mamę i tatę?”= rozmowa na podstawie wysłuchanych wierszy; „Moja Mama” Doroty Kossakowskiej oraz „Mojemu Tacie” Anny Surowiec oraz albumów rodzinnych. ( Podstawa programowa II4,6;III6; IV5, )
„Moja Mama” Doroty Kossakowskiej
Uśmiech mojej mamy najpiękniejszy w świecie.
Drugiej takiej samej nigdzie nie znajdziecie.
Moja mama lubi skakać przez kałuże
Kiedy z nieba lecą krople deszczu duże.
Moja mama lubi, rano kiedy wstanie,
Zrobić swoim dzieciom przepyszne śniadanie.
Moja lubi śpiewać różne kołysanki.
O gwiazdach na niebie i o kocie Hanki.
A moja mamusia jest bardzo kochana.
Przytula mnie czule wieczorem i z rana.
Wszystkie nasze mamy mocno nas kochają.
Uśmiech, czułe serce dla swych dzieci mają.
Więc my dzisiaj razem życzenia składamy.
Niechaj w zdrowiu, szczęściu żyją nasze mamy
„Mojemu Tacie” Anna Surowiec
Tata - to jest gość!
To jest taki mądry ktoś
kto codziennie o mnie dba
i ze wszystkim radę da!
Kiedy trzeba - kran naprawi,
by prąd płynął - także sprawi,
chętnie ze mną w piłkę gra
bo talentów wiele ma.
Tata wzorem dla mnie jest,
naśladuję każdy jego gest,
kocham go mym sercem całym
bo jest tatą doskonałym!
- Rozmowa po wysłuchaniu wiersza
-A teraz ty powiedz za co kochasz najbardziej mamę , tatę.
-co lubisz robić z rodzicami .
- Rodzinny album- wyjmijcie album rodzinny pooglądajcie wspólnie zdjęcia.
- Dziecko rozpoznaje i nazywa członków rodziny.
Miłego Oglądania!!!
Mrągowo 27.05.2020 r.
Środa
Temat: Moja rodzina
1 „Mama, Tata i Ja”- Portret Moich rodziców
Spraw przyjemność dla swoich najbliższych i razem z Kubusiem zróbmy Portret, (Pp II.,III. IV.3)
https://kubus.pl/gry-i-zabawy/portrety/
2.”Drzewo mojej rodziny”-drzewo genealogiczne . Dziecko z pomocą rodziców wymienia i dorysowuje osoby swojej rodziny (Pp IV.1, IV.5)
Link do pobrana:
3.”Rodzinne Kształty”- zabawa matematyczna . Dziecko dopasowuje odpowiednie kształty do siebie. wymienia figury geometryczne. Ile par powstało? (Pp IV.12 IV.15)
link do pobrania
4.”Razem jest weselej”-Mamo, Tato, rozwiążmy razem krzyżówkę.(Pp IV.2.III.2)
Grupa KRASNALE
– Karty pracy część 4 strona 25 i 26
Mrągowo 26.05. 2020 r.
Wtorek
Temat: Moja rodzina
1. Wiersz „Dom” J. K. Węgrzyna – słuchanie wiersza. Odpowiedz na pytanie: Czym to jest według dziecka dom ? (Podstawa programowa IV.12, IV.3)
Dom to jest takie miejsce na ziemi o czym się możesz przekonad,
gdzie wiedzie każda z twoich ścieżek w matki szerokie ramiona.
Dom to spracowana dłoo ojca, którą ci kładzie na ramiona,
by ci powiedzieć „źle”, „dobrze” kiedy cię chce przekonać.
To dni samotne gdy cię nie ma. Długie rodziców rozmowy.
To ich codzienna troska, abyś był mądry i zdrowy.
2."Rodzinna prezentacja" - kilka zabaw w jednej prezentacji. (Podstawa programowa IV.2, IV.1, IV.9, IV.8)
1. Członkowie rodziny - drzewo genealogiczne
2.Czy już wiesz?
3. Jak spędzają czas rodziny które są przedstawione na obrazku?
4. Wskaż najmłodkaszą osobe na obrazku
5. Narysuj bobasa, dziewzynke i chłopkca wg instrukcji
6. Znajdz 5 róznic
7. Kto zniknął
https://www.youtube.com/watch?v=LAKgnWNLMlg
Rodzic stoi, stopy trzyma osobno (w lekkim rozkroku) mocno oparte na podłodze, nogi ugięte w kolanach, ramiona odchylone w bok. Dziecko bierze rozbieg i wskakuje na klatkę piersiową rodzica ciasno do niej przylegając. Nogami obejmuje rodzica w talii, a ramionami trzyma go za szyję. Rodzic mocno przytula je do siebie, następnie obraca się z nim w kółko.
– Karty pracy część 4 strona 22,23 i 24
Mrągowo, 25.05.2020 r.
Poniedziałek
Temat: Moja rodzina.
- „Rodzinna gimnastyka” – zestaw ćwiczeń porannych – kliknij w poniższy link. (Podstawa programowa I.5)
https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ
2. „Moja rodzina” – z pomocą rodziców przeczytaj wierszyk zastępując obrazki odpowiednimi słowami.(podstawa programowa: I 5, IV2)
Odpowiedzcie na pytania związane z wierszem:
-w jakim domu Ty mieszkasz?
- kto mieszka razem z Tobą?
- co robisz, żeby się nie nudzić?
- „Rodzinka” – zabawa paluszkowa. (Podstawa programowa I.9, IV.1)
Zaczynamy od kciuka czyli od naszej 1 i poruszamy się zgodnie ze strzałkami. ZACZYNAMY
Ten pierwszy to Dziadziuś a przy nim Babunia,
Ten największy to Tatuś a przy nim Mamunia.
A tu Ja dziecinka mała i to jest rodzinka cała,
Moja rączka mała.
- Poniżej znajdują się dwa talerze, możesz poprosić rodzica o wydrukowanie lub możesz zadanie wykonać na zwykłej kartce. (Podstawa programowa IV.8,20)
Na jednym talerzu narysuj ulubione danie Twojej Mamy, a na drugim talerzy ulubione danie Twojego Taty.
Mrągowo, 22.05.2020r.
Piątek
Temat: „Od ziarenka do bochenka”
1.„Od ziarenka do bochenka” – opowieść ruchowo-naśladowcza połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi: Rodzic czyta a dzieci wydają dźwięki.
(podstawa programowa: I 5, IV2)
- Pociąg:
Jedziemy dziś do gospodarstwa rolnego pociągiem ciuch, ciuch, ciuch – naśladowanie odgłosów. Przekonamy się, jak wygląda życie na wsi. - Koniki:
Jedziemy na konikach do pana rolnika (odgłos kląskania). - Praca rolnika:
Najpierw rolnik sieje zboże (siejeje, siejeje, siejeje),
deszcz pada na pole (kap, kap,kap),
potem zboże rośnie i dojrzewa, a wietrzyk śpiewa (szszszsz).
Słońce grzeje całe lato (uf, uf,uf),
nastała pora zbiorów, już na pole wjeżdża kombajn (wrrrr, wrrrrrrr, wrrrrrr).
Kombajn przesypuje ziarno na wozy (szszszszsz),
rolnik wiezie ziarno ciągnikiem do młynarza (wrrrr, wrrrrr, wrrrr) - Młyn:
Młynarz w młynie zmiele ziarnka (szerokie otwieranie ust i kręcenie szczęką),
z ziaren powstanie mąka. Aaaa– psik! Wpadła do nosków!
Mąka jest gotowa, do piekarni jedziemy samochodem(brum, brum, brum).
Nocą, kiedy dzieci śpią (sen – chrapanie),
piekarz piecze z mąki chleb i bułki (naśladowanie ruchu rękoma wyrabiania ciasta). - Piekarnia:
Z samego rana samochody (brum, brum) z piekarni ruszają do sklepów, by dostarczyć pieczywo.
Uwaga, jeszcze gorące (parzy – dmuchanie),
ale jak pięknie pachnie (wąchanie – głęboki wdech i wydech). - Pociąg:
Wracamy pociągiem (ciuch, ciuch ciuch) do przedszkola.
2. Posłuchajcie wiersza recytowanego przez rodzica o odpowiedzcie na pytania .
(podstawa programowa: III 6; IV 2, 5,20)
Bogusław Szut
„Pieczywo”
Skąd, na stole, smaczny chlebek?
Rolnik sieje ziarno w glebę .
(Gleba to jest ziemia czarna, w której rośnie zboże z ziarna).
Kiedy zboże jest dojrzałe, rolnik kosi je z zapałem,
potem młóci, w swych maszynach i wywozi plon do młyna.
Młynarz, w młynie, ziarno miele, białej mąki robi wiele.
Z mąka trafia do piekarza, który ciasto, z niej wytwarza.
Z ciasta robi: chleb, rogale...W piecu piecze je wytrwale.
Jest pieczywo! ślinka leci. Więc, smacznego , drogie dzieci !
- Kto pracuje wytrwale by mógł powstać chleb?
- Co robi rolnik?
- Gdzie pracuje piekarz?
- Co on wypieka?
3.Ludzie, którzy biorą udział w produkcji chleba – nazwij zawody.
(podstawa programowa: IV 2,20)
4. Zabawa sensoryczna z masą solną.
(podstawa programowa: II 7, IV 1, 8)
MASA SOLNA
szklanka mąki
szklanka soli
pół szklanki wody
Wystarczy połączyć sól z mąką, po czym powoli dodawać wodę zagniatając masę, aż nabierze właściwej konsystencji. Ma być jak ciasto lina. Uważajcie żeby nie przesadzić z ilością wody bo masa będzie za rzadka. Jeśli jednak zdarzy Ci się wpadka dodaj troszkę więcej mąki i soli i po kłopocie.
Z powstałej masy solnej wykonajcie bułeczki, rogaliki, chlebki
5.Obejrzyjcie filmiki „Jak powstaje chleb”
(podstawa programowa: IV 2,19)
https://www.youtube.com/watch?v=99wOP1R-9r8
https://www.youtube.com/watch?v=kWq3VMWJ9MA
Mrągowo 21.05.2020 r.
Czwartek
Temat: Zawody
- Na początek zadam Wam zagadkę, ciekawe czy sobie poradzicie
Kto to jest? (Podstawa programowa IV.5)
Chodzi z dużą torbą i z tego jest znany,
Że roznosi listy, paczki, telegramy.
Kto to taki?
LISTONOSZ
2. Wysłuchajcie wiersza „Listonosz” Krzysztof Rogulskiego. Poprosimy po przeczytanym wierszu rodziców o zadnanie pytań dzieciom. (Podstawa programowa:III.9,IV.1)
Listonosz
Tylko dzień zaledwie wstanie
Ja już nowe mam zadanie:
Prosto z poczty, skoro świt,
Ruszyć w rejon trzeba mi!
Biorę torbę i nie czekam,
Mundur mój poznasz z daleka,
A gdy tylko go założę
Rowerem listy rozwożę!
Od sąsiada do sąsiada
Na „Dzień dobry!” odpowiadam.
Jeżdżę zawsze po tej drodze,
Do każdej furtki podchodzę.
Oprócz listów mam też paczki
Oraz do kupienia znaczki.
Nawet psy mnie wszystkie znają,
A gdy jadę – nie szczekają.
Wprost uwielbiam tę ulicę
I jej piękną okolicę.
Choć roweru nie oszczędzam
Bardzo miło tak dzień spędzam.
A tą pracą się nie męczę...
Wszystkie listy w mig doręczę!
Pytania:
- czym porusza się pan listonosz?
- czy do waszego przedszkola przychodzi pan listonosz?
- Zobaczcie jak wygląda mundur pana listonosza. (Podstawa Programowa IV.2,19)
Pan listonosz ma granatowy mundur, jasnożółtą koszulę, krawat granatowo – żółty i granatową czapkę.
- Wiecie jak nazywa się miejsce gdzie pracuje pan listonosz?
To POCZTA POLSKA. (Podstawa programowa: II.4,6,III.1)
Na poczcie możemy:
- kupić znaczek na list,
- kopertę,
- wysłać paczkę,
- zapłacić rachunek,
- kupić prasę czyli gazety.
Zobaczcie jak wygląda budynek poczty i jakie ma kolory.
- Wysłuchajcie piosenkę o panu listonoszu (Podstawa programowa: IV.7, I.5)
https://www.youtube.com/watch?v=GoNNQZvdnbc
Odpowiedz rodzicowi na pytania:
- co roznosi pan listonosz?
- czy oprócz listów przynosi coś jeszcze?
- w czym pan listonosz nosi listy?
- Przyjrzyj się uważnie obrazkom i pokaż:
- co potrzebne jest do pracy panu listonoszowi,
- co możemy kupić na poczcie. Powodzenia. (Podstawa programowa: IV.5,9,12)
Grupa KRASNALE
– Karty pracy część 3 strona 13,14 i 15
Mrągowo 20.05.2020 r.
Środa
Temat: U fryzjera
- Wprowadzenie dzieci do tematu. Rodzic czyta zagadkę; Kto to jest (Podstawa programowa IV.5)
W gabinecie tego pana
przesiadują już od rana,
eleganckie panie, które
pragną nową mieć fryzurę.
(Fryzjer)
- „Zgadnij, czego brakuje?" – zabawa dydaktyczna. Potrzebujesz suszarke, grzebień, wałek do włosów, nożyczki, szampon, szczotka, ręcznik. Rodzic prosi aby dzieci zapamiętało przedmioty. Dziecko zamyka oczy następnie otwiera i brakuje jednego narzędzia, pociecha zgaduje brakujący przedmiot itd.
(Podstawa programowa IV.5, IV.8)
- „Co to za odgłosy?” – ćwiczenia słuchowe. Rozpoznawanie odgłosów i określanie czynności, które wykonuje fryzjer: mycie głowy, obcinanie włosów nożyczkami i elektryczną maszynką, suszenia. (Podstawa programowa IV.5, IV.2, IV.1)
https://www.youtube.com/watch?v=Gw0D6gQSVMA
- „Spinki, gumki, pędzelki”- zabawa matematyczna - rozsypujemy na dywanie wiele przedmiotów z każdego rodzaju po 2 sztuki. Następnie proponujemy dzieciom zabawę
w odszukiwanie dwóch takich samych elementów np. spinek - utrwalamy pojęcie pary. (Podstawa programowa IV.9, I.5, I.2)
- „Wizyta u fryzjera”- piosenka (Podstawa programowa IV.7, I.5)
https://www.youtube.com/watch?v=OUDvG9chMEM
Grupa KRASNALE
– Karty pracy część 3 strona 6,7,8,9 i 10
Mrągowo 19.05.2020 r.
Wtorek
TEMAT: A MOŻE ZOSTANĘ STRAŻAKIEM?
TEMAT; A MOŻE ZOSTANĘ STRAŻAKIEM?
1. „STRAŻAK TOMEK” –obejrzenie filmiku i wysłuchanie piosenki;
(Podstawa Programowa III.1, IV.5, 20)
LINK
https://www.youtube.com/watch?v=DEscYD5fCGM&feature=youtu.be
-po obejrzeniu rozmowa z dzieckiem na temat różnych sytuacji podczas których wzywamy straż pożarną? (pożar, powódź, wypadek itp.)
- jaki jest numer na straż pożarną. (piosenka 998 )
2. WIRTUALNA WYCIECZKA - WYJAZD ALARMOWY.
https://www.youtube.com/watch?v=KFsa1moXPcI (Podstawa Programowa II.4,6,III.1;)
-Zobaczcie jak pracują strażacy, jak wygląda ich praca, kiedy wyruszają do akcji.(filmik).
Po obejrzeniu, krótka rozmowa;
-Jak myślisz , czy praca strażaka jest trudna , czy łatwa, dlaczego?
-Czy chciałabyś/chciałbyś zostać strażakiem?
3. „CO POTRZEBNE JEST STRAŻAKOWI”?- ROZMOWA PRZY ILUSTRACJI. (Podstawa Programowa IV.2,5,19)
-Zobaczcie, w co ubiera się strażak, powiedzcie, dlaczego?
-co jeszcze potrzebne jest mu do pracy (narzędzia, samochody)?
.
4. „GŁOWA, RAMIONA, KOLANA PIĘTY”-ZABAWA RUCHOWA PRZY MUZYCE. (Podstawa Programowa I.5,8, IV.1;)
.https://www.youtube.com/watch?v=l-P0PfiZp9E.
-Jak wiesz, strażak czy strażaczka, muszą być bardzo sprawni, szybcy.
Wiec wy tez pokażcie, czy potraficie wykonać zadania w piosence.
Uwaga będzie wolno a później coraz szybciej.:).
5.”WZYWAMY STRAŻ” –DIALOG Z RODZICEM.
(Podstawa Programowa III.3,6,9 )
Teraz spróbujcie z użyciem telefonu zabawkowego czy np. klocków razem z dorosłym zadzwonić „na niby” na straż pożarną.
Pamiętaj najpierw wybij numer, przedstaw się, powiedz gdzie mieszkasz-adres zamieszkania i powiedz, co się stało…..powodzenia;)
6.”WÓZ STRAŻACKI”-PRACA PLASTYCZNA
(Podstawa Programowa I.6,7)
-Wykonaj prace według wzoru lub własnego pomysłu. Samochód może być duży albo mały.
POCHWALCIE SIĘ SWOIMI WOZAMI STRAŻACKIMI, CZEKAMY NA ZDJĘCIA
Grupa KRASNALE
– Karty pracy część 3 strona 11 i 12
Mrągowo 18.05.2020 r.
Poniedziałek
Temat Kompleksowy „ Kim będę?”
1.Zawodowe zabawy buzi i języka (Edyta Kaczanowska)
(Podstawa programowa II.2, IV.1, IV.6)
Pan kucharz pysznie gotuje, na widok swych dań się oblizuje: wolno, wolno, szybko, szybciej – oblizywanie się w wolnym i szybkim tempie z boku na bok język idzie. przesuwanie języka wewnątrz jamy ustnej z jednego do drugiego policzka
A dentysta zęby leczy – z próchnicą walczy, więc język robi się jak mieczyk. maksymalne wysunięcie usztywnionego języka Teraz język zęby liczy, dotykanie językiem kolejnych zębów wymiatanie resztek ćwiczy. przesuwanie językiem od górnych zębów ku podniebieniu miękkiemu „wymiatanie” przestrzeni za dolnymi zębami
Język jest jak wąż strażaka – czy się uda sztuczka taka? zwijanie języka w „rynienkę”
2.Słuchanie wiersza T. Kubiaka „Kim będę?”, omówienie jego treści, pogadanka z dzieckiem na temat, kim chciałyby zostać w przyszłości i dlaczego. Rozmowa o zawodach, które wykonują rodzice. (Podstawa programowa IV.3,IV.6,IV.20)
Kim będę? T. Kubiak
Kiedy Zosia będzie duża, już nie będzie leczyć lalek, a prawdziwa pani doktor wielkim zajmie się szpitalem.
– A kim będzie Kasia? – Wiemy! – woła Bolek, woła Lolek. – Dzisiaj uczy kotka Mruczka, duża – będzie uczyć w szkole.
A Irenka szmatkę bierze, tu przyszyje, a tam utnie. Gdy urośnie… – Już zgadliśmy! Będzie szyła piękne suknie.
Zaś Martusia, ta malutka, bierze kredki – mądra głowa! Dom rysuje. – Też już wiemy! Będzie domy projektować
3. Dopasuj przedmioty strażaka. (Podstawa programowa , IV.1, IV.8)
Link do pobrania
https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fwww.logopestka.pl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F05%2Fb.jpg&imgrefurl=https%3A%2F%2Fwww.logopestka.pl%2Fdopasuj-przedmioty-do-strazaka-karty-pracy%2F&tbnid=2b5GJP-1K41KoM&vet=12ahUKEwipkPGyy67pAhVUtSoKHYBVCxMQMygIegUIARCdAg..i&docid=lS9gxrMH6PyvEM&w=1920&h=1080&q=zawody%20przedszkole%20obrazki%20dopasuj%20&ved=2ahUKEwipkPGyy67pAhVUtSoKHYBVCxMQMygIegUIARCdAg
4.Zabawy paluszkowe. (Podstawa programowa III.9, IV.3)
Pracujące palce – zabawa paluszkowa. Dziecko wraz z rodzicem wykonuje palcami czynności opisane :
– palce pianisty grają na pianinie;
– - palce informatyka piszą na laptopie;
– - palce flecisty grają na flecie;
– - palce kasjera obsługują kasę;
– - palce kucharza ugniatają ciasto;
– - palce fryzjera obcinają włosy nożyczkami;
– - palce hydraulika zakręcają zawór wody;
– - palce malarza malują drzwi pędzlem.
5.”Zawody „ -film multimedialny. (Podstawa programowa IV.3,IV.6,IV.20)
https://www.youtube.com/watch?v=zYkJUgCDdyc
6. TANIEC ZYGZAK –Zatańczmy razem z Rodzicami. (Podstawa programowa I.5)
https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs
Mrągowo 15.05.2020 r.
Piątek
Temat: Moje ulubione książki.
1.Rozgrzewka Buzi i Języka!:) Nasza Planeta bardzo lubi jak wszyscy mieszkańcy poprawnie mowią!(Podstawa programowa I.5,III.8)
2.”Witajcie w naszej Bajce”-Piosenka na Powitanie !:) zajrzyjmy w Naszą Bajkę! (Podstawa programowa IV.7,II.2,III.9)
https://www.youtube.com/watch?v=ayIf2itL6e0 Swobodny Taniec z Rodzicem
Witajcie w naszej bajce, słoń zagra na fujarce,
Pinokio nam zaśpiewa, zatańczą wkoło drzewa,
Tu wszystko jest możliwe, zwierzęta są szczęśliwe,
A dzieci wiem coś o tym latają samolotem.
Ref.:
Nikt tutaj nie zna głodu, nikt tu nie czuje chłodu
I nawet ja nie kłamię, nikt się nie skarży mamie.
Witajcie w naszej bajce, słoń zagra na fujarce,
Pinokio nam zaśpiewa, zatańczą wkoło drzewa,
Bo z wami jest…
3.Ćwiczenie pod hasłem „Kłopoty z baśniami”.
Zły czarnoksiężnik pozamieniał tytuły bajek. Przeczytaj zamienione tytuły i podaj ich poprawne nazwy.
(Podstawa programowa IV.3))
• „Cudowny Kapturek”
• „Janek i Gosia:
• „Gapciusek”
• „Kot w bucie”
• „O rybaku i rudej rybce”
4.Rozwiązanie zagadek słownych do treści bajek występujących w poprzednich zadaniach.
• Chociaż kłopoty z wilkiem miała, wyszła z opresji zdrowa i cała. (Czerwony Kapturek)
• W chatce krasnoludków mieszka, a nazywa się ...
(Królewna Śnieżka)
• Kłopoty mają braciszek i siostrzyczka, którzy znaleźli dom z piernika.
(Jaś i Małgosia )
(Podstawa programowa IV.3,IV.5,)
5.”Czerwony Kapturek”-propozycja wykonania kukiełki.
Podstawa programowa IV.8)
(Podstawa programowa IV.8)
7.„Kilka zasad czytania książki”
https://www.youtube.com/watch?v=BehV1UbZXaE
(Podstawa programowa IV.3)
Mrągowo 14.05.2020 r.
Czwartek
Temat: Moje ulubione książki.
1. "Książka bez obrazków"- Maciej Stuhr czyta ją dzieciom. Czy ksiązka bez obrazków może być nudna ? Zobaczcie sami. (Podstawa programowa IV.12, IV.3)
https://www.youtube.com/watch?v=y9sqfepiFgM
3. "Zagadki"- dziecko słucha czytanych przez rodzica zagadek i stara się odgadnąć co to może być. (Podstawa programowa I.5, IV.5)
1. Jej czerwony płaszczyk widać już z daleka. Gdy przez las idzie, wilk już na nią czeka. (Czerwony Kapturek)
2. Tego chłopca i dziewczynkę z bajki pamiętacie. Sprytem wiedźmę przechytrzyli w piernikowej chacie. (Jaś i Małgosia)
3. Jak inne zwierzęta cztery łapy ma, lecz tylko na tylnych buty ma dwa. Choć czasem mruczy, to myszy nie goni, kapelusz z piórkiem ma na swej skroni. (Kot w butach)
4. W łupince orzecha wygodnie sypiała, w pyłku kwiatowym co dzień się kąpała. A choć najmniejszą dziewczynką była, od dużych kłopotów się nie ochroniła. (Calineczka)
4. Jestem pisarzem: zabawa paluszkowa – usprawnianie małej motoryki. Rodzic rozmawia z dzieckiem o tym, na czym polega praca pisarza i co potrzebne jest mu w pracy. (Podstawa programowa IV.2, I.5)
Dzieci naśladują ruchy palców obydwu dłoni prezentowane przez rodzica: Pisarz chwycił pióro w dłoń ( dziecko kilkakrotnie zaciska wybraną dłoń i rozprostowuje). Drugą ręką podparł skroń (dziecko ruchem drugiej dłoni naśladują człowieka, który „rozmyśla”). Liter rzędy zapisuje (dziecko naśladuje w powietrzu czynności pisania). Nad nową książką pracuje (dziecko naśladuje ruchy przewracania kartek w książce). Zabawę można powtórzyć prosząc, aby dziecko wykonywało ruchy palcami odwrotnie niż poprzednio (ręka lewa robi to, co przedtem prawa)
5. "Kolorowe ksiażki" - zabawa przy piosence (Podstawa programowa IV.7, I.7)
https://www.youtube.com/watch?v=2mSHF8PTq4A
Mrągowo 13.05.2020 r.
Środa
Temat: Moje ulubione książki.
- Na początku chciałabym abyśmy się trochę poruszali przy piosence, którą doskonale znacie. (Podstawa programowa: I.4,5,8, IV.7)
https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs&list=PLh-uyy44bPNrFVXi0_3iSvHMPLVPEIMht
2. „Pisarz bajkę pisze” – zabawa paluszkowa (Podstawa programowa: I.9, IV.1)
Tu literka, tam literka
pisarz piękną bajkę pisze - naśladowanie palcami obu rąk
pisanie na klawiaturze komputera
Wszyscy chodzą na paluszkach,
bo gdy pisze lubi ciszę - palcem wskazującym i środkowym
naśladuje chodzenie po wewnętrznej stronie dłoni
Ćśśśśśśśśśśś - przykłada palec wskazujący do ust.
3. „Połącz w pary takie same książeczki” – zabawa na spostrzegawczość (Podstawa programowa: IV.12)
4. „Liczymy książeczki z mojej własnej biblioteczki” - zabawa matematyczna (Podstawa programowa: IV.13,15)
Odpowiedz rodzicowi na pytania:
- czy wszystkie książeczki są takie same?
- które książeczki są do siebie podobne?
- czy potrafisz policzyć książeczki?
- „Mała i duża książeczka” - zabawa (Podstawa programowa: IV.12)
Przyjrzyj się książeczkom umieszczonym na zdjęciu. Powiedz, która książeczka jest najmniejsza, a która najmniejsza.
- „Piosenka o książeczkach” – zapraszam do wysłuchania piosenki o książce, z której dowiesz się wiele ciekawych rzeczy. Po wysłuchaniu opowiedz rodzicom o czym była piosenka. (Podstawa programowa: III.8,IV.17)
https://www.youtube.com/watch?v=wnJFiwa5a8U&list=RDwnJFiwa5a8U&start_radio=1&t=68
Mrągowo, 12.05. 2020r.
Wtorek
Temat : MOJE ULUBIONE KSIĄŻKI
- Na początek proponuję wam trochę ćwiczeń, abyście się obudzili.
(podstawa programowa: I 4,5, 8; IV 7)
Ćwiczenia metodą Weroniki Sherborne:
Ćwiczenia „z”:
• Jak bije twoje serce – dziecko w parze z rodzicem. Dziecko kładzie się na plecach, rodzic przykłada ucho do jego serca i słucha jego bicia. Rytm serca można wyklaskać. Potem zmiana ról.
• "Lustro"- rodzice i dzieci siedzą naprzeciwko siebie, dziecko wykonuje dowolne ruchy, gesty, wykorzystuje mimikę twarzy, rodzic naśladuje ruchy dziecka - zmiana ról.
• "Naleśnik"- dziecko leży na plecach, na podłodze w kocu, rodzic "zwija go w naleśnik", "smaruje dżemem, posypuje cukrem, kroi" - zmiana ról.
• "Tunel" - rodzic w klęku podpartym, dziecko przechodzi pod rodzicem.
• "Prowadzenie ślepca "- rodzic ma zamknięte oczy, dziecko prowadzi go po pokoju - zmiana ról.
• "Krokodyl"- rodzic leży na brzuchu, dziecko kładzie się na niego tak, by brzuchem dotykać pleców rodzica. Rodzic wozi dziecko.
• „Huśtawka”– rodzic chwyta dziecko pod kolanami i podnosi (dziecko siedzi jak na krzesełku). W takiej pozycji huśta je w prawo i w lewo oraz do przodu i do tyłu.
• ”Pizza’’- dziecko leży na brzuchu robimy ciasto (ugniatamy) wałkujemy, układamy pomidorki szynkę pieczarki – rysujemy składniki na plecach, następnie wkładamy do pieca kładziemy się w poprzek na plecach dziecka i zamiana ról.
Ćwiczenia "przeciwko":
• "Kłębek"- dziecko zwija się w kłębek, rodzic próbuje go "rozwinąć" - zmiana ról.
• "Spychacz"- dziecko siedzi mocno podparte na podłodze, rodzic próbuje go przesunąć - zmiana ról.
Ćwiczenia "razem":
• Siedząc przodem do siebie i trzymając się mocno za ręce, dziecko kładzie się na plecach, rodzic przyciąga go do siebie.
• Stojąc przodem do siebie i trzymając się mocno za ręce, palce stóp ćwiczących złączone, dziecko odchyla się od rodzica.
• Stojąc, rodzic ugina kolana (do przysiadu), dziecko z pomocą staje na udach rodzica, trzymając się mocno za ręce dziecko odchyla się do tyłu.
• Dziecko stoi tyłem do rodzica, nie odrywając nóg od podłogi "upada" na ręce rodzica.
Ćwiczenia o charakterze relaksacyjnym:
Słuchanie utworu Franza Schuberta Moments musicaux op. 94 nr 3 w dowolnej wygodnej dla dziecka pozycji i wykonują „paluszkową improwizację”. (tańczą paluszkami w rytm muzyki) Link: https://www.youtube.com/watch?v=Di2k06uNU1U
2. „Moje ulubione książki” (podstawa programowa: IV 2,5,19 )
– wybieramy 4 ulubionych książeczki dziecka z domowej biblioteczki, rozmawiamy o tych książkach, uzasadniamy wybór. Przypominamy zasady właściwego obchodzenia się z książkami.
Przeczytajmy wiersz „Moje książki „ I. Salach i porozmawiajmy o jego treści. Ustalamy do czego potrzebne są książki i o czym możemy się z nich dowiedzieć (poznać zwierzęta, poznać bajki, zdobyć wiadomości o roślinach lub innym kraju, nauczyć się piec ciasto…).
„Moje książki”
Moje książki kolorowe
stoją równo na półeczce.
Myję ręce i oglądam kartkę po karteczce.
Czasem książki czyta mama,
bo ja nie potrafię sama.
Z książek wiele się dowiecie
o szerokim pięknym świecie.
O roślinach, o zwierzętach,
o dalekich krajach też.
Wszystko w książce jest zamknięte,
a więc ją do ręki bierz.
3. „O czym jest ta książka” (podstawa programowa: IV2, 3)
Wybieramy kilka propozycji różnorodnych książek z domowej biblioteczki (np: książkę kucharską, podręcznik starszego rodzeństwa, album przyrody, słownik polsko – niemiecki, książkę z bajkami dla dzieci …) Przeglądamy i rozmawiamy, dziecko odgaduje o czym „opowiada” dana książka, można odczytać krótkie fragmenty. Utrwalamy pojęcia: okładka, strona, kartka, obrazek.
4. Działalność plastyczna „Moja bajeczka” (podstawa programowa: I 6,7,8; III 9; IV 8)
Proponujemy stworzyć własną książkę. Potrzebujemy: 2 kartki, 4 dowolne obrazki (np: kolorowanki, lub wycięte z gazet i kalendarzy … nie muszą być ze sobą powiązane), dziurkacz, lub nożyczki, pisaki, kredki, sznurek. Zadaniem dziecka jest ułożyć obrazki w dowolnej kolejności i opowiedzieć stworzoną historyjkę. Można pod obrazkami umieścić, krótkie podpisy czyli treść książki. Wymyślamy tytuł i robimy okładkę (czyste kartki). Robimy dziurki i całość związujemy sznurkiem.
https://ekodziecko.com/category/gry-zabawyizabawki/robione-ksiazeczki
5. „Której książki brakuje?” (ćwiczenie pamięci). (podstawa programowa: IV 15)
Układamy 4 – 5 wybranych książeczek, każdą tytułujemy (nazywamy). Dziecko wychodzi z pokoju, chowamy jedną z książek nie zmieniając położenia pozostałych. Zadaniem dziecka jest odgadnąć, której książki brakuje. Zamieiamy się rolami
6. Zabawa „Fabuła z kubka” czyli tworzenie bajki na podstawie wylosowanych haseł (podstawa programowa: III 5; IV 2, 3, 5)
– zaproś domowników do wspólnej zabawy, możecie podzielić się na dwa zespoły. W pojemniczku umieszczone są małe karteczki z hasłami, lub obrazkami np.: zielony balonik, czarny kot, szalona miotła itp. Każda z grup losuje po cztery takie hasła i ma ich użyć w swojej bajce.
– Zachęcamy również do wspólnego czytania wybranych książeczek. Dobrej zabawy
Mrągowo 11.05.2020 r.
Poniedziałek
Temat : Książka moim przyjacielem
.
1. „KSIĄŻKA MOIM PRZYJACIELEM” - SŁUCHANIE WIERSZA PT.:– DOROTA KOSSAKOWSKA. Podstawa programowa III.9, IV.1
Każdy ma przyjaciela, z którym lubi się bawić.
Kiedy przyjaciel jest smutny, nie można go zostawić.
Mój przyjaciel jest ze mną, codziennie o każdej porze.
Gdy potrzebuje pomocy, on mi zawsze pomoże.
Mój przyjaciel to książka, w której są różne przygody.
O misiu, który jadł miodek, o żabce co skacze do wody.
Jest też księżniczka i rycerz, co walczy dzielnie ze smokiem.
Jest i czarodziej co umie przez rzekę przejść jednym krokiem.
Z książką nie nudzę się nigdy, z nią jest zawsze ciekawie.
Ona pomaga w nauce oraz wesołej zabawie.
Rozmowa na temat wiersza:
– Jaki przyjaciel jest z nami o każdej porze?
– Co możemy dowiedzieć się z książki?
– W czym pomaga książka?
2. „JAK POWSTAJE KSIĄŻKA” -OBEJRZENIE FILMU. Podstawa programowa IV.1, 5
„Od autora do czytelnika” – oglądanie filmu i pogadanka.
Rodzic pyta czy dziecko wie, jak powstaje książka, słucha pomysłów dziecka. Zaprasza do obejrzenia filmu celem sprawdzenia przypuszczeń dziecka.
Prezentuje film „Jak powstaje książka?”. https://pl.pinterest.com/pin/787215209854526625/
3. „ ETAPY POWSTANIA KSIAZKI”- ROZMOWA PRZY ILUSTRACJACH Podstawa programowa IV.5,.20
- Po obejrzeniu filmu rodzic pyta dzieci, czy ich przypuszczenia się sprawdziły.
-Następnie z pomocą ilustracji utrwala etapy powstania książki.
– Zapoznanie z etapami powstawania książki.
https://pl.pinterest.com/pin/294563631857715591/
4.PRZEGLĄDANIE KSIĄŻEK W DOMOWEJ BIBLIOTECE. Podstawa programowa IV.11, IV19
– rozmowa na temat różnorodnych rodzajów książek:
przyrodnicze, historyczne, fantastyczne, naukowe, słowniki, bajki itp.
– budzenie zaciekawienia książką
– przeczytanie całej( np. bajki) lub fragmentów wybranej książki
5. „KSIĄŻECZKI Z NASZEJ PÓŁECZKI”- ZABAWA MATEMATYCZNA Podstawa programowa IV13,15.
Wybieramy różne książki z półki różniące się wielkością, grubością
– porównujemy z dzieckiem te książki ze względu na wielkość, grubość, używamy zwrotów, gruba, cienka, wysoka, niska, niższa
Pytania pomocnicze:
-Czym różnią się od siebie książeczki?
-Czy są tej samej wielkości?
-Czy są tej samej grubości?
-Czy mają takie same kolory?
-Gdzie możemy kupić książkę?
-Gdzie możemy wypożyczyć książkę
– W jaki sposób dbamy o nasze książki, żeby ich nie zniszczyć?
Przeliczamy książki zgodnie z możliwościami dziecka
6.PROPOZYCJA WYKONANIA Z DZIECKIEM ZAKŁADKI DO KSIĄŻKI DOSTĘPNYMI W DOMU ŚRODKAMI PLASTYCZNYMI
Podstawa programowa I.6,7,9.IV.8
– ćwiczenia manualne- rysowanie, malowanie, wycinanie
– rozwijanie pomysłowości, kreatywności dziecka
Prosimy porozmawiać z dzieckiem na temat roli zakładki oraz o tym jak należy dbać o książki.
ZAKŁADKA;
https://pl.pinterest.com/pin/800092690030809296/
Inne propozycje zakładek
Mrągowo 08.05.2020 r.
Piątek
Temat: Mieszkańcy łąki
- „Bocian i żabki” – zabawa ruchowa. (Podstawa programowa I.5,8)
Dziecko jest żabką a rodzic lub rodzeństwo bocianem. Żabki skaczą po łące – na sygnał „BOCIAN IDZIE” - osoba będąca bocianem próbuje złapać żabkę. Później następuje zamiana ról.
- „Mieszkańcy łąki” – zabawa dydaktyczna. (Podstawa programowa IV.1,18)
Wskaż paluszkiem i odpowiedz na pytania:
- wskaż, które owady mają skrzydełka
- pokaż, który owad to ważka
- którego owada lubisz najbardziej i dlaczego?
- jakiego koloru mogą być jeszcze motyle?
- „Motyl” – zajęcia plastyczne. (Podstawa programowa IV.1, 8)
Poproś rodzica o wydrukowanie szablonu motyla (są dwa do wyboru).
Motyla możesz wykleić plasteliną lub pokolorować kredkami.
- „Powiedz ile jest …” – zabawa na spostrzegawczość. (Podstawa programowa II.4, IV.12)
Przyjrzyj się uważnie obrazkowi łąki.
Rodzic zada Ci pytania:
- ile jest na obrazku ślimaków? – klaśnij tyle razy,
- ile jest motyli? – podskocz tyle razy,
- ile jest biedronek? – tupnij tyle razy,
- ile jest różowych kwiatków? – klaśnij tyle razy,
- ile jest pszczółek? – kucnij tyle razy.
5. Co słyszysz?”. – ćwiczenia słuchowe. (Podstawa programowa IV.2,18)
Posłuchaj i powiedz, które odgłosy m