Kontakt
Przedszkole Publiczne Nr 2 BAJKA z Oddziałem Integracyjnym w Mrągowie

FIRST LEGO League

Sprawozdanie z projektu LEGO Education

wyzwanie First Lego League Discover

realizowanego w grupie pięciolatków „Motyle”

w roku szkolnym 2023/2024

 

Pięciolatki  z grupy „Motyle” wzięły udział w wyzwaniu First Lego League Discover. Dzieci uczyły się jak dzięki przyjemnej aktywności fizycznej zachować zdrowie. Odkrywały problemy związane z projektowaniem toru przeszkód w lokalnej przestrzeni, użytkowanej przez różnych ludzi. W trakcie projektu dzieci myślały i zachowywały się jak projektanci i inżynierowie. Podczas wspólnej zabawy rozwijały umiejętność obserwacji, badania, zbierania informacji i zadawania kolejnych pytań, znajdowania rozwiązań, testowania ich i poprawiania, by ostatecznie podzielić się tym, czego się nauczyły.

 

Program zrealizowany był w formie 10 zajęć:

  1. Ruszmy się

Dzieci rozpoczęły zajęcia rozgrzewką metodą 6 Klocków. Następnie za pomocą pantomimy pokazywały różne ruchy, gry, oraz dyscypliny sportu. Inni odgadywali co pokazują koledzy. Przedszkolaki chętnie prezentowały swoje umiejętności oraz uczyły się nowego słownictwa związanego z ruchem. Na koniec zapoznały się z zestawem STEAM Park zawierającym elementy które wirują, turlają się, bujają i obracają i mogły budować co tylko zechcą, rozwijając w ten sposób swoją wyobraźnię i kreatywność.

2. Bawmy się

Drugie zajęcia rozpoczęły się od rozgrzewki z 6 Klockami. Dzieci miały okazję na nowo odkryć metodę 6 Klocków bawiąc się, słuchając i odpowiadając na pytania. Ćwiczyły koncentrację uwagi, umiejętność orientacji przestrzennej, uczyły się również inicjować działania. Następnie dzieci rozmawiały z nauczycielką o projektowaniu przestrzeni, które mogą pomóc ludziom utrzymać aktywność i zdrowie. Po rozmowie przyszedł czas na budowanie z klocków elementów wyposażenia placów zabaw, które istnieją w Mrągowie. Aby na koniec narysować w notatnikach inżyniera to co zrobiły.

 

  1. Rozwiążmy problemy

Podczas rozgrzewki budowaliśmy z 6 klocków. Dzieci uczyły się budować i opisywać zbudowane stworzenia, wymyślać opowieści, zadawać pytania i sugerować odpowiedzi. W kolejnym kroku dzieci rozmawiały z nauczycielką na temat różnych gier, w które można grać w zależności od dostępnego terenu, poszukiwały odpowiedzi na pytanie: „Dlaczego pagórki, ściany i drzewa mogą być przeszkodą?”. Następnie dzieci budowały swój tor przeszkód na wzgórzu i przedstawiły swoje propozycje aktywności za pomocą figurek Lego Duplo.

 

4. Wspinajmy się

Podczas rozgrzewki dzieci konstruowały chwiejną wieżę z zastosowaniem 6 Klocków. Uczyły się precyzyjnie poruszać dłońmi i palcami, podejmować wyzwanie w obliczu trudności, radzić sobie z trudnymi emocjami związanymi z niepowodzeniem oraz poszukiwać swoich sposobów rozwiązywania problemów. Następnie dzieci rozmawiały z nauczycielem na temat wysokiego drzewa, nadającego się do wspinaczki oraz sprzętach i mechanizmach które można by na nim zamontować bez uszkodzenia go. W kolejnym kroku dzieci budowały model drzewa wraz z jego wyposażeniem z zastosowaniem zestawu LEGO DUPLO STEAM Park. Na zakończenie dzieci narysowały i oznaczyły w Notatniku Inżyniera zaprojektowane wyposażenie i wzięły udział w dyskusji, dlaczego wybrały właśnie takie mechanizmy.

 

  1. Zagrajmy

Zajęcia rozpoczęliśmy od ulubionych gier dzieci na placu zabaw. Motyle wykorzystały sprzęty siłowni zewnętrznej z elementami obracającymi się, bujającymi, pochylonymi do stworzenia własnych gier z zastosowaniem różnego rodzaju piłek. Dzieci wykazywały się przy tym swoją pomysłowością i umiejętnością współpracy. Podczas zajęć budowały scenkę przedstawiającą ludzi uczestniczących w grze z użyciem klocków Lego Duplo. Rozwijały przy tym swoją wyobraźnię i kreatywność. Na koniec dzieci dzieliły się z innymi zasadami gry, którą wymyśliły. Poznały różne sposoby na utrzymanie aktywności, uczyły się tworzyć wskazówki i zasady gier.

 

  1. Użyjmy pojazdów

 

Kolejne zajęcia rozpoczęły się od zabawy z kostkami zbudowanymi z 6 Klocków. Dzieci ćwiczyły swoją koordynację i równowagę podczas ćwiczeń fizycznych z kostką, angażowały się we wspólne zadania z rówieśnikami i czerpały radość z rozwiązywania problemów. W dalszej części zabawy nauczycielka przedstawiła dzieciom zdjęcia i nagrania obiektów o różnych kształtach, które się toczą po równi pochyłej. Zadaniem dzieci, było zbudowanie równi pochyłej, która będzie pełniła rolę rampy i zaobserwowanie za pomocą pojazdów i figurek LEGO DUPLO działania grawitacji i ruchu obiektów. Na koniec dzieci narysowały i oznaczyły rampy w swoich Notatnikach Inżyniera.

 

  1. Ulepszajmy


Zajęcia rozpoczęły się rozmową dzieci z nauczycielką o możliwych do wprowadzenia poprawkach w zbudowanych wcześniej torach przeszkód, tak, aby były dostępne dla wszystkich mieszkańców naszego miasta. Dzieci uwzględniły w swoich pomysłach osoby na wózkach inwalidzkich i z innymi ograniczeniami ruchowymi, ludzi w różnym wieku oraz użytkowników w towarzystwie swoich zwierząt. Dzieci zaskakiwały swoją błyskotliwością i szeroką wiedzą na temat różnych ograniczeń, które mogą być utrudnieniem w pełnym korzystaniu z infrastruktury miasta. Dzieci drużynowo zbudowały swoje ulepszone tory przeszkód i połączyły je w jeden wspólny plac zabaw.

 

 

  1. Bądźmy innowacyjni

W formie rozgrzewki dzieci użyły 6 Klocków do zabawy w parach w budowanie na wyczucie. Te ćwiczenie pomogło im skupić uwagę i nie rozpraszać się, wytrwać w obliczu trudności oraz używać zmysłu dotyku, aby rozwiązać zadanie. Dzieci doświadczyły uczuć związanych z byciem „niewidomym”, pomagały sobie nawzajem i opowiedziały jakie wskazówki były dla nich najbardziej pomocne. Następnie dzieci jeszcze raz budowały kolejne elementy toru przeszkód po uprzednim zbadaniu jego funkcjonalności. Motyle wykazały się w tym ćwiczeniu swoją kreatywnością i innowacyjnością podczas konstruowania urządzeń. Po wykonaniu zadania dzieci narysowały i oznaczyły ruchome elementy na swoim torze przeszkód w swoich Notatnikach Inżyniera.

 

 9. Połączmy się


Dziewiąte zajęcia rozpoczęły się rozgrzewką z 6 Klockami. Dzieci wybrały swoje ulubione ćwiczenie – Budowanie na wyczucie. Następnie podzieliły się w dwuosobowe zespoły i każda para budowała część toru przeszkód z ruszającym się elementem. Dzieci wykorzystały do tego swoje najlepsze pomysły z poprzednich zajęć i uargumentowały dlaczego zdecydowali się wybrać właśnie ten pomysł. Opowiedzieli też jak doszli do kompromisu, w przypadku gdy nie byli jednomyślni w dokonywaniu wyboru. W połowie pracy dzieci połączyły swoje konstrukcje w jeden model. Na koniec każda grupa dzieliła się z pozostałymi tym, co zbudowali oraz w jaki sposób połączyli swoje pomysły.

 

10. Festiwal

Projekt uwieńczył Festiwal podczas którego wszystkie dzieci biorące udział w programie otrzymały brawa i gratulacje. Festiwal rozpoczął się powitaniem wszystkich dzieci i zapoznaniem ze Specjalnym Wyzwaniem: Zostały dobrane zespoły składające się z dwóch drużyn pracujących obok siebie tworząc swoje tory przeszkód. Następnie dzieci stworzyły wspólną część, która połączyła oba tory w jedność. W zabawie zostały wykorzystane klocki z zestawy LEGO STEAM Park oraz elementy dostępne w sali. Recenzenci rozmawiali z dziećmi w trakcie budowy, pytając je o to co budują, jak im się pracuje jako drużynie oraz czym różnią się ich elementy placu zabaw od tych dostępnych w naszym mieście.

Opracowała: Katarzyna Jaworska

 

 

FIRST LEGO LEAGUE DISCOVER – Projekt prowadzony w grupie ZUCHY rok szkolny 2022/2023

 

Przedszkolaki z grupy „Zuchy” po raz drugi wzięły udział w programie First Lego League Discover. Dzieci uczyły się jak dzięki przyjemnej aktywności fizycznej zachować zdrowie. Odkrywały problemy związane z projektowaniem toru przeszkód w lokalnej przestrzeni, użytkowanej przez różnych ludzi. W trakcie projektu dzieci myślały i zachowywały się jak projektanci i inżynierowie. Podczas wspólnej zabawy rozwijały umiejętność obserwacji, badania, zbierania informacji i zadawania kolejnych pytań, znajdowania rozwiązań, testowania ich i poprawiania, by ostatecznie podzielić się tym, czego się nauczyły.

 

Program zrealizowany był w formie 10 zajęć:

 

  1. Ruszmy się

Dzieci rozpoczęły zajęcia rozgrzewką metodą 6 Klocków. Następnie za pomocą pantomimy pokazywały różne ruchy, gry, oraz dyscypliny sportu. Inni odgadywali co pokazują koledzy. Przedszkolaki chętnie prezentowały swoje umiejętności oraz uczyły się nowego słownictwa związanego z ruchem. Na koniec zapoznały się z zestawem STEAM Park zawierającym elementy które wirują, turlają się, bujają i obracają i mogły budować co tylko zechcą, rozwijając w ten sposób swoją wyobraźnię i kreatywność.

2. Bawmy się

Drugie zajęcia rozpoczęły się od rozgrzewki z 6 Klockami. Dzieci miały okazję na nowo odkryć metodę 6 Klocków bawiąc się, słuchając i odpowiadając na pytania. Ćwiczyły koncentrację uwagi, umiejętność orientacji przestrzennej, uczyły się również inicjować działania. Następnie dzieci rozmawiały z nauczycielką o projektowaniu przestrzeni, które mogą pomóc ludziom utrzymać aktywność i zdrowie. Po rozmowie przyszedł czas na budowanie z klocków elementów wyposażenia placów zabaw, które istnieją w Mrągowie. Aby na koniec narysować w notatnikach inżyniera to co zrobiły.

  1. Rozwiążmy problemy

Podczas rozgrzewki budowaliśmy z 6 klocków. Dzieci uczyły się budować i opisywać zbudowane stworzenia, wymyślać opowieści, zadawać pytania i sugerować odpowiedzi. W kolejnym kroku dzieci rozmawiały z nauczycielką na temat różnych gier, w które można grać w zależności od dostępnego terenu, poszukiwały odpowiedzi na pytanie: „Dlaczego pagórki, ściany i drzewa mogą być przeszkodą?”. Następnie dzieci budowały swój tor przeszkód na wzgórzu i przedstawiły swoje propozycje aktywności za pomocą figurek Lego Duplo.

4. Wspinajmy się

Podczas rozgrzewki dzieci konstruowały chwiejną wieżę z zastosowaniem 6 Klocków. Uczyły się precyzyjnie poruszać dłońmi i palcami, podejmować wyzwanie w obliczu trudności, radzić sobie z trudnymi emocjami związanymi z niepowodzeniem oraz poszukiwać swoich sposobów rozwiązywania problemów. Następnie dzieci rozmawiały z nauczycielem na temat wysokiego drzewa, nadającego się do wspinaczki oraz sprzętach i mechanizmach które można by na nim zamontować bez uszkodzenia go. W kolejnym kroku dzieci budowały model drzewa wraz z jego wyposażeniem z zastosowaniem zestawu LEGO DUPLO STEAM Park. Na zakończenie dzieci narysowały i oznaczyły w Notatniku Inżyniera zaprojektowane wyposażenie i wzięły udział w dyskusji, dlaczego wybrały właśnie takie mechanizmy.

  1. Zagrajmy

Zajęcia rozpoczęliśmy od ulubionych gier dzieci na placu zabaw. Zuchy wykorzystały sprzęty siłowni zewnętrznej z elementami obracającymi się, bujającymi, pochylonymi do stworzenia własnych gier z zastosowaniem różnego rodzaju piłek. Dzieci wykazywały się przy tym swoją pomysłowością i umiejętnością współpracy. Podczas zajęć budowały scenkę przedstawiającą ludzi uczestniczących w grze z użyciem zestawu STEAM Park. Rozwijały przy tym swoją wyobraźnię i kreatywność. Na koniec dzieci dzieliły się z innymi zasadami gry, którą wymyśliły. Poznały różne sposoby na utrzymanie aktywności, uczyły się tworzyć wskazówki i zasady gier.

  1. Użyjmy pojazdów

Kolejne zajęcia rozpoczęły się od zabawy z kostkami zbudowanymi z 6 Klocków. Dzieci ćwiczyły swoją koordynację i równowagę podczas ćwiczeń fizycznych z kostką, angażowały się we wspólne zadania z rówieśnikami i czerpały radość z rozwiązywania problemów. W dalszej części zabawy nauczycielka przedstawiła dzieciom zdjęcia i nagrania obiektów o różnych kształtach, które się toczą po równi pochyłej. Zadaniem dzieci, było zbudowanie równi pochyłej, która będzie pełniła rolę rampy i zaobserwowanie za pomocą pojazdów i figurek LEGO DUPLO działania grawitacji i ruchu obiektów. Na koniec dzieci narysowały i oznaczyły rampy w swoich Notatnikach Inżyniera.

  1. Ulepszajmy

Zajęcia rozpoczęły się rozmową dzieci z nauczycielką o możliwych do wprowadzenia poprawkach w zbudowanych wcześniej torach przeszkód, tak, aby były dostępne dla wszystkich mieszkańców naszego miasta. Dzieci uwzględniły w swoich pomysłach osoby na wózkach inwalidzkich i z innymi ograniczeniami ruchowymi, ludzi w różnym wieku oraz użytkowników w towarzystwie swoich zwierząt. Dzieci zaskakiwały swoją błyskotliwością i szeroką wiedzą na temat różnych ograniczeń, które mogą być utrudnieniem w pełnym korzystaniu z infrastruktury miasta. Dzieci drużynowo zbudowały swoje ulepszone tory przeszkód i połączyły je w jeden wspólny plac zabaw.

  1. Bądźmy innowacyjni

W formie rozgrzewki dzieci użyły 6 Klocków do zabawy w parach w Budowanie na wyczucie. Te ćwiczenie pomogło im skupić uwagę i nie rozpraszać się, wytrwać w obliczu trudności oraz używać zmysłu dotyku, aby rozwiązać zadanie. Dzieci doświadczyły uczuć związanych z byciem „niewidomym”, pomagały sobie nawzajem i opowiedziały jakie wskazówki były dla nich najbardziej pomocne. Następnie dzieci jeszcze raz budowały kolejne elementy toru przeszkód po uprzednim zbadaniu jego funkcjonalności. Zuchy wykazały się w tym ćwiczeniu swoją kreatywnością i innowacyjnością podczas konstruowania urządzeń. Po wykonaniu zadania dzieci narysowały i oznaczyły ruchome elementy na swoim torze przeszkód w swoich Notatnikach Inżyniera.

 9. Połączmy się

Dziewiąte zajęcia rozpoczęły się rozgrzewką z 6 Klockami. Dzieci wybrały swoje ulubione ćwiczenie – Budowanie na wyczucie. Następnie podzieliły się w dwuosobowe zespoły i każda para budowała część toru przeszkód z ruszającym się elementem. Dzieci wykorzystały do tego swoje najlepsze pomysły z poprzednich zajęć i uargumentowały dlaczego zdecydowali się wybrać właśnie ten pomysł. Opowiedzieli też jak doszli do kompromisu, w przypadku gdy nie byli jednomyślni w dokonywaniu wyboru. W połowie pracy dzieci połączyły swoje konstrukcje w jeden model. Na koniec każda grupa dzieliła się z pozostałymi tym, co zbudowali oraz w jaki sposób połączyli swoje pomysły.

10. Festiwal

Projekt uwieńczył Festiwal podczas którego wszystkie dzieci biorące udział w programie otrzymały certyfikaty, brawa i gratulacje. Festiwal rozpoczął się powitaniem wszystkich dzieci i zapoznaniem ze Specjalnym Wyzwaniem: Zostały dobrane zespoły składające się z dwóch drużyn pracujących obok siebie tworząc swoje tory przeszkód. Następnie dzieci stworzyły wspólną część, która połączyła oba tory w jedność. W zabawie zostały wykorzystane klocki z zestawy LEGO STEAM Park oraz elementy dostępne w sali. Recenzenci rozmawiali z dziećmi w trakcie budowy, pytając je o to co budują, jak im się pracuje jako drużynie oraz czym różnią się ich elementy placu zabaw od tych dostępnych w naszym mieście.

 

Opracowała: Katarzyna Jaworska

 

 

 

 

FIRST LEGO LEAGUE DISCOVER – Projekt prowadzony w grupie ZUCHY

 

Dzieci z grupy Zuchy wzięły w tym roku udział w programie First Lego League Discover. Przedszkolaki uczyły się pracować jako zespół (trzeba pamiętać, że sfera społeczna jest jednym z czterech obszarów rozwojowych Podstawy Programowej), aby rozwiązać problem. Zuchy dzięki klockom były zmotywowane do pracy, głowiły się nad potrzebami mieszkańców ich miast, wyciągały wnioski. Wszystko to w atmosferze radosnej zabawy.  

Program zrealizowany był w formie 10 zajęć:

  1. Ruszmy się

Zajęcia rozpoczęliśmy zabawą zestawem 6 klocków Dzieci określały kolory klocków, sortowały klocki na kolory ciepłe i zimne, przeliczały piny. Każdy skompletował swój zestaw 6 klocków! To była wspaniała rozgrzewka przed właściwym zajęciem. Podczas tych zajęć przedszkolaki zapoznały się z zestawem STEAM Park. Mogły budować według własnego pomysłu, co rozwijało kreatywność przedszkolaków. Dzieci spontanicznie odkrywały elementy, które wirują, turlają się, bujają i obracają.

 

 

  1. Bawmy się

Zajęcia rozpoczęły się rozgrzewką z 6 klockami. Dzieci przeliczały klocki, odróżniały poprawne przeliczanie od nieprawidłowego, układały klocki według instrukcji posługując się liczebnikami porządkowymi. Główne zajęcia polegały na nazwaniu ulubionych miejsc do zabawy: plac zabaw w przedszkolu lub obok domu. Dzieci opisywały sprzęty jakie znajdują się na różnych placach zabaw, a jakich im brakuje w ulubionych miejscach. Przy pomocy klocków zbudowały różne place zabaw, które przedstawiały na forum grupy.

 

  1. Rozwiążmy problemy

Podczas rozgrzewki budowaliśmy z 6 klocków ćwiczyliśmy spostrzegawczość oraz pamięć. Dzieci zapamiętywały kolejność ułożenia klocków, by następnie odtworzyć identyczną budowle. To była doskonała rozgrzewka przed właściwymi zajęciami, ponieważ tym razem przedszkolaki tworzyły tory przeszkód przy użyciu kart budowy. Prezentowały również, w jaki sposób można je wykorzystać odgrywając scenki na zbudowanym torze.

 

 

  1. Wspinajmy się

Podczas zabawy „Chwiejna wieża” (z metody 6 klocków), przedszkolaki precyzyjnie układały klocki na sobie by zbudować wysoką wieżę. Budowały prawą, lewą i obiema rękoma. Próbowały również układać w parach. Dzieci zastanawiały się, co sprawia, że ich wieża jest stabilna. Następnie przedszkolaki budowały model drzewa i wyposażenie, które zamieniłoby drzewo w plac zabaw. Zuchy chętnie współpracowały ze sobą, dzieliły się klockami i pomysłami.

 

  1. Zagrajmy

Zajęcia zaczęliśmy od znanych dzieciom gier. Bawiliśmy się w berka, studnie i wiele innych gier. Dzieci wypowiadały się na temat swoich ulubionych, w jakie można grać na podwórku, na placu zabaw. Opisywały zasady tych gier. Pracując w zespołach budowały wymyśloną przez siebie grę. Dzieci miały przeróżne pomysły i potrafiły nazwać i wytłumaczyć na czym polega ich gra.

  1. Użyjmy pojazdów

Na początek dzieci miały zadanie zbudować kostkę z 6 klocków według własnego pomysłu. Opisały które kolory zostały użyte i jakie mają położenie. Mierzyły za pomocą kostek siebie oraz przedmioty, które znajdują się w naszej sali. Dzieci na podstawie komunikatu słownego tworzyły takie same budowle. Przedszkolaki obejrzały film na którym różne przedmioty się toczyły. Następnie samodzielnie stworzyły miejsce do turlania się, toczenia, zjeżdżania wykorzystując zestaw STEAM Park. Używały rampy, aby zaobserwować działanie grawitacji i ruch obiektów.

 

 

 

  1. Ulepszajmy

Przedszkolaki bogatsze o nowe doświadczenia postanowiły rozbudować swoje place zabaw. Szczególnie bliskie są nam sprawy osób z niepełnosprawnością. Dużo rozmawialiśmy o dogodności na placu zabaw dla niepełnosprawnych, ludzi w różnym wieku czy specjalne przestrzenie do zabawy ze zwierzętami. O każdym placu chętnie opowiadały, wyznaczały strefy, mówiły o udogodnieniach.

 

  1. Bądźmy innowacyjni

Na rozgrzewkę dzieci budowały w parach. Jedna osoba budowała a zadaniem drugiej było zbadać klocki dotykiem i zbudować taką samą budowle z 6 klocków. Następnie dzieci budowały tory przeszkód z wykorzystaniem zestawu STEAM Park. Poznały funkcje i zwróciły uwagę na ruchome elementy. Zuchy stworzyły wspaniałe tory przeszkód, place zabaw. Tłumaczyły w jaki sposób można połączyć mechanizmy, aby wprawić je w ruch.

  1.  Połączmy się

Nasze pierwsze zadanie było wybranie ulubionego zadania z 6 klockami. Zdecydowanie wybraliśmy Budowanie na wyczucie. Wspólnie więc powtórzyliśmy tę zabawę. Podczas zajęcia głównego tworzyliśmy w parach wspólną budowle. Zastanawialiśmy się, jak połączyć różne pomysły. Dzieci wytrwale pracowały nad wspólnym projektem budowy toru.

 

        10. Festiwal

Na zakończenie projektu zorganizowaliśmy Festiwal. Na życzenie dzieci powtorzyliśmy dwie zabawy z 6 klockami. Przypomnieliśmy sobie zasady współpracy i wykorzystując zdobyte w czasie projektu umiejętności, wzięliśmy się za budowanie toru przeszkód. Przedszkolaki pamiętały o kąciku dla zwierząt i placu zabaw dla młodszych dzieci. Oto efekty pracy zuchów: