Zajęcia logopedyczne
Zachęcam do kontaktu mailowego podczas nauczania zdalnego logopediabajka@o2.pl oraz do zapoznania się z propozycjami poniżej:
WIOSNA ROZBUDOWA SŁOWNIKA
KARTY PRACY - http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/wiosna-rozbudowa-slownika.pdf
Przykłady ćwiczeń oddechowych:
- Wyścigi z kulkami. Podrzyjcie kartkę na pionowe paski, a z nich ugniećcie papierowe małe kulki. Stańcie obok siebie. Kulki przyłóżcie do ust. – wdech nosem, mocny wydech buzią! I kto stał się mistrzem kulkowych zawodów?
- Mecz. Potrzebna będzie piłeczka ping-pongową styropianową kulkę lub samodzielnie ugnieć kulkę z gazety. Usiądźcie naprzeciw siebie przy stole i dmuchajcie tak, aby piłka wypadła poza pole gry lub trafiła do wyznaczonej wcześniej bramki!
- Bąbelki! Przygotuj słomkę do napojów. Włóż ją do szklanki z wodą. Dziecko zamiast pić przez słomkę, może przez nią dmuchać! Zaobserwuj, co dzieje się na powierzchni. Czy powstają bąbelki? Zróbcie konkurs: kto dłużej będzie dmuchał do swojej szklanki?
- Dmuchanie baniek mydlanych. Kontrolując oddech tworzymy duże i małe bańki, pojedyncze lub całe serie pięknych, mydlanych bąbelków.
- Piórka. Kładziemy piórka na różnych przedmiotach w domu i zdmuchujemy je z nich: z kanapy, z fotela, z szafki, ze stołu. Możemy też wykorzystać części ciała: dłoń, ramię, własną stopę… albo części ciała Mamy lub Taty! Wiele śmiechu gwarantowane!
- Labirynt. Najpierw budujemy z klocków labirynt – na podłodze lub stoliku. Do labiryntu wkładamy kulkę ze styropianu lub zgniecioną gazetę. Zadaniem jest przemieszczenie (bez użycia palców!) kuleczki przez labirynt do wyjścia, wyłącznie dmuchając na kuleczkę. W innej wersji można sterować oddechem za pomocą słomki do napojów.
- Przenoszenie słomką np.karteczek do miseczki, elementów układanki lub ozdabianie rybki jej łuskami.
- Świetliki. Najlepszym czasem na tę zabawę jest pora wieczorna, kiedy już jest ciemno. Zapalamy wtedy kilka świeczek, gasimy światło i bawimy się w zabawę ciemno – jasno. Dzieci bardzo lubią zdmuchiwać płomień. Zabawa ze świeczką to świetne ćwiczenia oddechowe dla dzieci motywującym je do dalszej do pracy logopedycznej.
- Kolorowe obrazy. Przy użyciu rurki (szerokiej lub wąskiej) rozdmuchujemy kolorowe farby na papierze. Taka forma malowania sprawia, że tworzymy wspaniały, nowoczesny obraz, a jednocześnie ćwiczymy oddech.
- Wyścigi piłeczek wodnych - Do dużego pojemnika nalej letniej wody i urządzaj wodne zawody. Kto szybciej przepchnie piłeczkę na druga stronę. Warunkiem jest popychanie wydmuchiwanym powietrzem. Zamiast piłeczek możesz zrobić papierowe statki.
- Balony. Nadmuchaj baloniki i zrób przyjęcie urodzinowe dla misia lub ulubionej lalki. Dmuchanie balonów to wspaniałe ćwiczenie dla policzków i całej buzi. Nadmuchane balony można później ozdobić w minki z emocjami. Będą wtedy służyły do kolejnej zabawy: brzuchomówca.
- Huśtawka dla lali. Połóż się na plecach, rozluźnij się, zrelaksuj przyjemną muzyczką. Posadź mała lalę lub misia na swoim brzuchu i zrób mu huśtawkę biorąc duży wdech i wydech. Dziecko powinno oddychać spokojnie, dzięki temu misiu nie spadnie z „huśtawki”.
Zachęcam rodziców do wykonania w domu dmuchajki. Poniżej link z instrukcją. Będzie to również świetne ćwiczenie usprawniające motorykę małą!
Wskazówki do ćwiczeń oddechowych i artykulacyjnych
Ćwiczenia logopedyczne z wykorzystaniem smakołyków
1. Ćwiczenia warg
- Jedzenie słonego paluszka (długiego żelka, makaronu spaghetti) bez pomagania sobie rękami. Mają pracować tylko wargi,
- Zabawa w dźwig – przenoszenie towarów (np.: cukierków, winogron) z jednego talerzyka na drugi za pomocą warg,
- Odrywanie wargami kawałków liści sałaty,
- Ćwiczenie z chrupką – chrupkę kukurydzianą należy położyć na dolnej wardze, następnie naprzemiennie trzeba mocno zaciskać wargi i szeroko otwierać buzię,
2. Ćwiczenia języka
- Rozsmarowanie na talerzyku np. jogurtu - dziecko ma językiem rysować wzorki (obrazki, literki),
- Zanurzanie języka w jogurcie i malowanie kropek na podniebieniu,
- Zlizywanie z podniebienia czekoladki – najpierw przyklejamy do podniebienia kawałek czekoladki/chrupka, następnie dziecko językiem zlizuje/odczepia smakołyk,
3. Ćwiczenia usprawniające połykanie
- Jedzenie, gryzienie twardych owoców i warzyw – marchewki , jabłka, kalarepy,
- Przyklejanie czubkiem języka kawałka (czekolady, ziarenka posypki na ciasto, kawałka płatka śniadaniowego) do wałka dziąsłowego i z językiem uniesionym do góry oraz zwartymi zębami połykanie,
- Picie rzadkiego kisielu – przed połknięciem zwarcie zębów i uśmiech.
Zabawa z kostką i wykonywanie ćwiczeń artykulacyjnych
ZABAWY SŁUCHOWE
- Raz i dwa, raz i dwa, każdy klaszcze tak jak ja! – rodzic wyklaskuje rytm, a inni starają się go precyzyjnie odtworzyć( można tupać, śpiewać, kląskać i skakać do rytmu)
- Krok za krokiem – w tej zabawie jedna osoba ma zawiązane oczy i podąża za dźwiękiem wydawanym przez rodzica; zabawę można urozmaicić wyznaczając trasę papierową taśmą – za jej przekroczenie dziecko wraca na start
- Ukryte dźwięki – w tej zabawie wykorzystujemy telefon lub przenośny odtwarzacz muzyki. Telefon lub głośnik chowamy i puszczamy dowolną piosenkę z dziecięcego repertuaru. Zadaniem dziecka jest słuchać uważnie i odnaleźć ukryte urządzenie;
- Pudełko – zadaniem dziecka jest potrząsać pudełkiem, w którym ukryte są przedmioty codziennego użytku, np. klucze, telefon i zgadnąć co się z nich znajduje.
- Rodzic umawia się z dziećmi na dwie zasady, np. “gdy usłyszysz ten dźwięk, skacz jak piłeczka; gdy usłyszycie tamten dźwięk – tup nogami”;
- Zabawa słuchowa „Co słychać?” Dziecko z zamkniętymi oczami wsłuchuje się w ciszę - żadne dźwięki nie są wytwarzane celowo. Po krótkim czasie wsłuchiwania się określa, co słyszy: stukot butów o bruk, skrzypnięcie drzwi, szczekanie psa, odgłos samochodów, ptaków, rozmowy ludzi itp.
- Zabawa słuchowa „Co tak szeleści?”. Rodzic demonstruje odgłosy różnych szeleszczących rodzajów materiałów (folia, karton, celofan, papier itp.) i poleca, aby dziecko zapamiętało dźwięki, a następnie zamknęło oczy. Ponownie je demonstruje. Dziecko słuchając odgaduje, co szeleści.
- Zabawa słuchowa „Co przesypuję?” Rodzic demonstruje odgłosy przesypywania różnych sypkich produktów (cukru, ryżu, kaszy, grochu, kamyków, klocków, monet itp.) Przebieg j.w.
- „Policzanie dźwięków” Rodzic wrzuca do blaszanego pojemnika znajdującego się poza polem widzenia dziecka orzechy, guziki lub monety, a zadaniem dziecka jest policzyć ile wpadło.
- „Dźwięki domu” – (np. stukanie w blache do pieczenia ciasta, stukanie drewniana łyżką, spuszczanie wody, użycie suszarki, stukanie paznokciami, odsuwanie krzesła, stukanie butami, szeleszczenie workiem, zamykanie drzwi itp.) Dziecko odgaduje dźwięk, a następnie określa jaki on był– cichy czy głośny, było ich dużo czy mało, był długi czy krótki?
PAMIĘTAJ!!!
Głoska SZ to - zęby zbliżone, buźka w kółeczko, szeroki język uniesiony do góry za ząbki, powietrze wypływa środkiem!!!
https://www.youtube.com/watch?v=-6oTUVBdrow
https://www.youtube.com/watch?v=yfCB8APoeBo
KARTY PRACY Z GŁOSKĄ SZ:
http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/sz.pdf
SŁUCHANIE ZE ZROZUMIENIEM - http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/sluchanie-ze-zrozumieniem.pdf
KWARANTANNOWY ZESTAW DOMOWY GŁOSKI SZUMIĄCE - http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/kwarantannowy-poradnik-sz.pdf
KWARANTANNOWY ZESTAW DOMOWY GŁOSKI SYCZĄCE - http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/kwarantannowy-poradnik-s.pdf
PAMIĘTAJ !!!
Gdy wymawiamy głoskę S :
- Język leży płaski na dole jamy ustnej, jego czubek dotyka dolnych jedynek, a boki przylegają delikatnie do zębów górnych.
- Zęby są złączone.
- Wargi są szerokie i rozciągnięte
- Powietrze wydostaje się wąskim strumieniem biegnąc przez środek języka
KARTY PRACY - http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/gloska-s.pdf
LAPBOOK Z GŁOSKĄ S http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/lapbook-s-2.pdf
( źródło i filmik instruktażowy znajduje sie tutaj https://www.facebook.com/LogoTom.tomatispoznan/videos/1920446298067002/?q=LogoTom%20%20-%20%20Logopedia%20Tomatis%20Kreatywnie%20s&epa=SEARCH_BOX )
Zabawa do utrwalania głosek syczących http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/rzuc-kostka.pdf
PAMIĘTAJ !!!
WYMAWIAJĄC GŁOSKĘ L - czubek języka dotyka górnego wałka dziąsłowego
ZBIÓR WYRAZÓW Z GŁOSKĄ L
NAGŁOS – LAS, LAMPA,LEW, LODY, LOKI, LUPA, LUDZIE, LEŻAK, LATO, LUNETA, LEKI, LIS, LATAWIEC, LOKOMOTYWA, LODÓWKA, LAMA, LIPIEC, LOTNISKO, LEŃ, LEKARZ
ŚRÓDGŁOS – KULA, PALEC, TELEFON, BALKON, MLEKO, MALINA, PLECAK, FASOLA, WELON, CEBULA, WALIZKA, PLASTELINA, WIDELEC,
WYGŁOS – BAL, PUDEL, WĘGIEL, SÓL, MOTYL, PĘDZEL, FOTEL, UL, GOL, MEDAL, TUNEL, HOTEL, PALEC
WYRAŻENIA – LOKI LALKI, LENIWY BOLEK, KOSZULA DANIELA, WYLANE MLEKO, LODY Z POLEWĄ, LENIWY LEW, WIELKI PALEC, LIZAKI FILIPA, LALA OLI, LODY MALINOWE, BOLEK I LOLEK, UPALNE LATO, WYLANE MLEKO
ZACHĘCAM DO STWORZENIA WIERSZYKÓW ZAWIERAJĄCYCH GŁOSKĘ L, PRZEŚLIJCIE JE I ZNAJDĄ SIĘ NA STRONIE PRZEDSZKOLA (przypominam adres logopediabajka@o2.pl ),
KARTY PRACY Z GŁOSKĄ L:
http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/gloska-l.pdf
WSPOMAGANIE ROZWOJU MOWY
KARTY PRACY - http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/wspomaganie-mowy.pdf
Linki do ćwiczeń wspomagających rozwój
https://www.youtube.com/watch?v=UYO_Z_0iqhA
https://www.youtube.com/watch?v=PR7Hr-1ZDwM
https://www.youtube.com/watch?v=Q7jxkh7exBI
https://www.youtube.com/watch?v=i8LTXz5vw88
https://www.youtube.com/watch?v=20LHnyY-GiM – ćwiczenia spostrzegawczości
Kuchnia i łazienka - Sprzęty i ich dźwięki / wspomaganie rozwoju mowy
https://www.youtube.com/watch?v=Tt_6x_NTCHw
Ciekawe pomysły na wspomaganie rozwoju dziecka- https://www.logopasja.pl/wyrazenia-dzwiekonasladowcze-onomatopeje/
ZWIERZĘTA - nazywamy, naśladujemy dźwięki, tworzymy sekwencje, kategoryzujemy, opisujemy cechy
KARTY PRACY - http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/karty-pracy-zwierzeta.pdf
WARZYWA I OWOCE
Najlepiej uczyć się na prawdziwych produktach, a w tym czasie kwarantanny mamy ich sporo :) z warzyw i owoców możemy:
- układać sekwencje
- tworzyć zbiory wg. koloru, kształtu
- ćwiczyć motorykę – kroić, obierać, odrysowywać
- łączyć przedmiot rzeczywisty z obrazkiem
- pobawić się w sklep, gotowanie zupy, robienie sałatki
- wyróżniać produkty zawierające te same głoski
- tworzyć rymy
- wymyślać zagadki; tworzyć także zagadki sensoryczne
- ćwiczyć pamięć – stworzyć grę memory
- ćwiczyć wyobraźnię i spostrzegawczość układając ludziki, obrazki z wykorzystaniem warzyw i owoców
KARTY PRACY - http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/owoce-i-warzywa.pdf
RELACJE PRZESTRZENNE
KARTY PRACY - http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/relacje-przestrzenne.pdf
NAUKA CZYTANIA
KARTY PRACY - http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/nauka-czytania.pdf
WYRÓŻNIANIE SYLAB I GŁOSEK
KARTY PRACY - http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/wyroznianie-sylab-i-glosek.pdf
RUCH I MOWA IDĄ ZE SOBĄ W PARZE KARTY PRACY