Kontakt
Przedszkole Publiczne Nr 2 BAJKA z Oddziałem Integracyjnym w Mrągowie

Zajęcia logopedyczne

Zachęcam do kontaktu mailowego podczas nauczania zdalnego logopediabajka@o2.pl oraz do zapoznania się z propozycjami poniżej: 

WIOSNA ROZBUDOWA SŁOWNIKA

KARTY PRACYhttp://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/wiosna-rozbudowa-slownika.pdf

 

Przykłady ćwiczeń oddechowych:

  1. Wyścigi z kulkami. Podrzyjcie kartkę na pionowe paski, a z nich ugniećcie papierowe małe kulki. Stańcie obok siebie. Kulki przyłóżcie do ust.  – wdech nosem, mocny wydech buzią! I kto stał się mistrzem kulkowych zawodów?
  2.  Mecz. Potrzebna będzie piłeczka ping-pongową  styropianową kulkę lub samodzielnie ugnieć kulkę z gazety. Usiądźcie naprzeciw siebie przy stole i dmuchajcie tak, aby piłka wypadła poza pole gry lub trafiła do wyznaczonej wcześniej bramki!
  3. Bąbelki! Przygotuj słomkę do napojów. Włóż ją do szklanki z wodą. Dziecko zamiast pić przez słomkę, może przez nią dmuchać! Zaobserwuj, co dzieje się na powierzchni. Czy powstają bąbelki? Zróbcie konkurs: kto dłużej będzie dmuchał do swojej szklanki?
  4. Dmuchanie baniek mydlanychKontrolując oddech tworzymy duże i małe bańki, pojedyncze lub całe serie pięknych, mydlanych bąbelków.
  5. Piórka. Kładziemy piórka na różnych przedmiotach w domu i zdmuchujemy je z nich: z kanapy, z fotela, z szafki, ze stołu. Możemy też wykorzystać części ciała: dłoń, ramię, własną stopę… albo części ciała Mamy lub Taty! Wiele śmiechu gwarantowane!
  6. Labirynt. Najpierw budujemy z klocków labirynt – na podłodze lub stoliku. Do labiryntu wkładamy kulkę ze styropianu lub zgniecioną gazetę. Zadaniem jest przemieszczenie (bez użycia palców!) kuleczki przez labirynt do wyjścia, wyłącznie dmuchając na kuleczkę. W innej wersji można sterować oddechem za pomocą słomki do napojów.
  7. Przenoszenie słomką np.karteczek do miseczki, elementów układanki lub ozdabianie rybki jej łuskami. 
  8. Świetliki. Najlepszym czasem na tę zabawę jest pora wieczorna, kiedy już jest ciemno. Zapalamy wtedy kilka świeczek, gasimy światło i bawimy się w zabawę ciemno – jasno. Dzieci bardzo lubią zdmuchiwać płomień. Zabawa ze świeczką to świetne ćwiczenia oddechowe dla dzieci motywującym je do dalszej do pracy logopedycznej.
  9.  Kolorowe obrazy. Przy użyciu rurki (szerokiej lub wąskiej) rozdmuchujemy kolorowe farby na papierze.  Taka forma malowania sprawia, że tworzymy wspaniały, nowoczesny obraz, a jednocześnie ćwiczymy oddech.
  10. Wyścigi piłeczek wodnych - Do dużego pojemnika nalej letniej wody i urządzaj wodne zawody. Kto szybciej przepchnie piłeczkę na druga stronę. Warunkiem jest popychanie wydmuchiwanym powietrzem. Zamiast piłeczek możesz zrobić papierowe statki.
  11. Balony. Nadmuchaj baloniki i zrób przyjęcie urodzinowe dla misia lub ulubionej lalki. Dmuchanie balonów to wspaniałe ćwiczenie dla policzków i całej buzi. Nadmuchane balony można później ozdobić w minki z emocjami. Będą wtedy służyły do kolejnej zabawy: brzuchomówca.
  12. Huśtawka dla lali. Połóż się na plecach, rozluźnij się, zrelaksuj przyjemną muzyczką. Posadź mała lalę lub  misia na swoim brzuchu i zrób mu huśtawkę biorąc duży wdech i wydech. Dziecko powinno oddychać spokojnie, dzięki temu misiu nie spadnie z „huśtawki”.

Zachęcam rodziców do wykonania w domu dmuchajki. Poniżej link z instrukcją. Będzie to również świetne ćwiczenie usprawniające motorykę małą!

http://www.youtube.com/watch?v=HPOL8CtdFWA

Wskazówki do ćwiczeń  oddechowych i artykulacyjnych

http://www.youtube.com/watch?v=l96hJAFiYQk

Przykłady na ćwiczenia oddechowe do wykonania w domu
http://www.youtube.com/watch?v=zA85oayoC2Q

                   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenia logopedyczne z wykorzystaniem smakołyków

1. Ćwiczenia warg

  • Jedzenie słonego paluszka (długiego żelka, makaronu spaghetti) bez pomagania sobie rękami. Mają pracować tylko wargi,
  • Zabawa w dźwig – przenoszenie towarów (np.: cukierków, winogron) z jednego talerzyka na drugi za pomocą warg,
  • Odrywanie wargami kawałków liści sałaty,
  • Ćwiczenie z chrupką – chrupkę kukurydzianą należy położyć na dolnej wardze,  następnie  naprzemiennie  trzeba  mocno zaciskać wargi i szeroko otwierać buzię,

2. Ćwiczenia języka

  • Rozsmarowanie na talerzyku np. jogurtu - dziecko ma językiem rysować wzorki (obrazki, literki),
  • Zanurzanie języka w jogurcie i malowanie kropek na podniebieniu,
  • Zlizywanie z podniebienia czekoladki – najpierw przyklejamy do podniebienia kawałek czekoladki/chrupka, następnie dziecko językiem zlizuje/odczepia smakołyk,

3. Ćwiczenia usprawniające połykanie

  • Jedzenie, gryzienie twardych owoców i warzyw – marchewki , jabłka, kalarepy,
  • Przyklejanie czubkiem języka kawałka (czekolady, ziarenka posypki na ciasto, kawałka płatka śniadaniowego) do wałka dziąsłowego  i z językiem uniesionym do góry oraz zwartymi zębami połykanie,
  • Picie rzadkiego kisielu – przed połknięciem zwarcie zębów i uśmiech.

Zabawa z kostką i wykonywanie ćwiczeń artykulacyjnych

   

ZABAWY SŁUCHOWE

  • Raz i dwa, raz i dwa, każdy klaszcze tak jak ja! – rodzic wyklaskuje rytm, a inni starają się go precyzyjnie odtworzyć( można tupać, śpiewać, kląskać i skakać do rytmu)
  • Krok za krokiem – w tej zabawie jedna osoba ma zawiązane oczy i podąża za dźwiękiem wydawanym przez rodzica; zabawę można urozmaicić wyznaczając trasę papierową taśmą – za jej przekroczenie dziecko wraca na start
  • Ukryte dźwięki – w tej zabawie wykorzystujemy telefon lub przenośny odtwarzacz muzyki. Telefon lub głośnik chowamy i puszczamy dowolną piosenkę z dziecięcego repertuaru. Zadaniem  dziecka jest słuchać uważnie i odnaleźć ukryte urządzenie;
  • Pudełko – zadaniem dziecka jest potrząsać pudełkiem, w którym ukryte są przedmioty codziennego użytku, np. klucze, telefon i zgadnąć co się z nich znajduje.
  • Rodzic umawia się z dziećmi na dwie zasady, np. “gdy usłyszysz ten dźwięk, skacz jak piłeczka; gdy usłyszycie tamten dźwięk – tup nogami”; 
  • Zabawa słuchowa „Co słychać?” Dziecko z zamkniętymi oczami wsłuchuje się w ciszę - żadne dźwięki nie są wytwarzane celowo. Po krótkim czasie wsłuchiwania się określa, co słyszy: stukot butów o bruk, skrzypnięcie drzwi, szczekanie psa, odgłos samochodów, ptaków, rozmowy ludzi itp.
  • Zabawa słuchowa „Co tak szeleści?”. Rodzic demonstruje odgłosy różnych szeleszczących rodzajów materiałów (folia, karton, celofan, papier itp.) i poleca, aby dziecko zapamiętało dźwięki, a następnie zamknęło oczy. Ponownie je demonstruje. Dziecko słuchając odgaduje, co szeleści.
  • Zabawa słuchowa „Co przesypuję?” Rodzic demonstruje odgłosy przesypywania różnych sypkich produktów (cukru, ryżu, kaszy, grochu, kamyków, klocków, monet itp.) Przebieg j.w.
  • „Policzanie dźwięków” Rodzic wrzuca do blaszanego pojemnika znajdującego się poza polem widzenia dziecka orzechy, guziki lub monety, a zadaniem dziecka jest policzyć ile wpadło.
  • „Dźwięki domu” – (np. stukanie w blache do pieczenia ciasta, stukanie drewniana  łyżką, spuszczanie wody, użycie suszarki, stukanie paznokciami, odsuwanie krzesła, stukanie butami, szeleszczenie workiem, zamykanie drzwi itp.) Dziecko odgaduje dźwięk, a następnie określa jaki on był– cichy czy głośny, było ich dużo czy mało, był długi czy krótki?

 

PAMIĘTAJ!!! 

Głoska SZ to  - zęby zbliżone, buźka w kółeczko, szeroki język uniesiony do góry za ząbki, powietrze wypływa środkiem!!!

https://www.youtube.com/watch?v=-6oTUVBdrow

https://www.youtube.com/watch?v=yfCB8APoeBo

 


KARTY PRACY Z GŁOSKĄ SZ:

http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/sz.pdf


 

 

SŁUCHANIE ZE ZROZUMIENIEM - http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/sluchanie-ze-zrozumieniem.pdf

 

KWARANTANNOWY ZESTAW DOMOWY GŁOSKI SZUMIĄCE - http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/kwarantannowy-poradnik-sz.pdf

 

KWARANTANNOWY ZESTAW DOMOWY GŁOSKI SYCZĄCE http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/kwarantannowy-poradnik-s.pdf

 


 

 

PAMIĘTAJ !!!

Gdy wymawiamy głoskę S :

  • Język leży płaski na dole jamy ustnej, jego czubek dotyka dolnych jedynek, a boki przylegają delikatnie do zębów górnych.
  • Zęby są złączone.
  • Wargi są szerokie i rozciągnięte
  • Powietrze wydostaje się wąskim strumieniem biegnąc przez środek języka

KARTY PRACY http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/gloska-s.pdf

 

 LAPBOOK Z GŁOSKĄ http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/lapbook-s-2.pdf

( źródło i filmik instruktażowy znajduje sie tutaj https://www.facebook.com/LogoTom.tomatispoznan/videos/1920446298067002/?q=LogoTom%20%20-%20%20Logopedia%20Tomatis%20Kreatywnie%20s&epa=SEARCH_BOX )

 

Zabawa do utrwalania głosek syczących http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/rzuc-kostka.pdf

 


 

 

PAMIĘTAJ !!!

WYMAWIAJĄC GŁOSKĘ L - czubek języka dotyka górnego wałka dziąsłowego

 

ZBIÓR WYRAZÓW Z GŁOSKĄ L

NAGŁOS – LAS, LAMPA,LEW, LODY, LOKI, LUPA, LUDZIE, LEŻAK, LATO, LUNETA, LEKI, LIS, LATAWIEC, LOKOMOTYWA, LODÓWKA, LAMA, LIPIEC, LOTNISKO, LEŃ, LEKARZ

ŚRÓDGŁOS – KULA, PALEC, TELEFON, BALKON, MLEKO, MALINA, PLECAK, FASOLA, WELON, CEBULA, WALIZKA, PLASTELINA, WIDELEC,

WYGŁOS – BAL, PUDEL, WĘGIEL, SÓL, MOTYL, PĘDZEL, FOTEL, UL, GOL, MEDAL, TUNEL, HOTEL, PALEC

WYRAŻENIA – LOKI LALKI, LENIWY BOLEK, KOSZULA DANIELA, WYLANE MLEKO, LODY Z POLEWĄ, LENIWY LEW, WIELKI PALEC, LIZAKI FILIPA, LALA OLI, LODY MALINOWE, BOLEK I LOLEK, UPALNE LATO, WYLANE MLEKO

ZACHĘCAM DO STWORZENIA WIERSZYKÓW ZAWIERAJĄCYCH GŁOSKĘ L, PRZEŚLIJCIE JE I ZNAJDĄ SIĘ NA STRONIE PRZEDSZKOLA (przypominam adres logopediabajka@o2.pl ),

 

KARTY PRACY Z GŁOSKĄ L:

http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/gloska-l.pdf

 


 

 

WSPOMAGANIE ROZWOJU MOWY


KARTY PRACYhttp://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/wspomaganie-mowy.pdf


 

Linki do ćwiczeń wspomagających rozwój

https://www.youtube.com/watch?v=UYO_Z_0iqhA

https://www.youtube.com/watch?v=PR7Hr-1ZDwM

https://www.youtube.com/watch?v=Q7jxkh7exBI

https://www.youtube.com/watch?v=i8LTXz5vw88

 https://www.youtube.com/watch?v=20LHnyY-GiM – ćwiczenia spostrzegawczości

Kuchnia i łazienka - Sprzęty i ich dźwięki / wspomaganie rozwoju mowy

https://www.youtube.com/watch?v=Tt_6x_NTCHw

Ciekawe pomysły na wspomaganie rozwoju dziecka- https://www.logopasja.pl/wyrazenia-dzwiekonasladowcze-onomatopeje/


 


 

 

ZWIERZĘTAnazywamy, naśladujemy dźwięki, tworzymy sekwencje, kategoryzujemy, opisujemy cechy

 

KARTY PRACY - http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/karty-pracy-zwierzeta.pdf


 

 

WARZYWA I OWOCE

Najlepiej uczyć się na prawdziwych produktach, a w  tym czasie kwarantanny mamy ich sporo :) z warzyw i owoców możemy:

- układać sekwencje

- tworzyć zbiory wg. koloru, kształtu

- ćwiczyć motorykę – kroić, obierać, odrysowywać

-  łączyć przedmiot rzeczywisty z obrazkiem

- pobawić się w sklep, gotowanie zupy, robienie sałatki

- wyróżniać produkty zawierające te same głoski

- tworzyć rymy

- wymyślać zagadki; tworzyć także zagadki sensoryczne

- ćwiczyć pamięć – stworzyć grę memory

- ćwiczyć wyobraźnię i spostrzegawczość układając ludziki, obrazki z wykorzystaniem warzyw i owoców

KARTY PRACY http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/owoce-i-warzywa.pdf


 

RELACJE PRZESTRZENNE

KARTY PRACY http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/relacje-przestrzenne.pdf

 

NAUKA CZYTANIA

KARTY PRACY http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/nauka-czytania.pdf

 

WYRÓŻNIANIE SYLAB I GŁOSEK

KARTY PRACYhttp://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolebajka/wyroznianie-sylab-i-glosek.pdf

 

RUCH I MOWA IDĄ ZE SOBĄ W PARZE KARTY PRACY

CO UCHO SŁYSZY KARTY PRACY

NAZWIJ, WYBIERZ, ZAZNACZ KARTY PRACY